Valokuvausyrityksen liiketoimintasuunnitelma
Luukkonen, Jenna (2015)
Luukkonen, Jenna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015113018445
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015113018445
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni oli kehittämishanke, jonka tarkoituksena oli laatia liiketoimintasuunnitelma tulevalle yritykselle, jonka tämän opinnäytetyön tekijä aikoi perustaa. Työn kohdeyrityksenä tässä tapauksessa toimii siis opinnäytetyön tekijän suunnittelema valokuvausliike, jonka tarkoituksena on keskittyä kuvapalveluiden lisäksi valokuvaustarvikkeiden myyntiin, jotta yritys pystyisi palvelemaan asiakkaitaan mahdollisimman monipuolisesti.
Aineistona käytettiin yrityksen perustamiseen ja liiketoimintasuunnitelman laatimiseen keskittyvää kirjallisuutta, jonka pohjalta laadittiin liiketoimintasuunnitelman runko. Markkinointisuunnitelman runko rakennettiin pääasiassa sähköisten lähteiden avulla hyödyntäen valokuvaamiseen liittyviä lähteitä. Valokuvaamiseen ammattina perehdyttiin sähköisten lähteiden sekä tulevalta yrittäjältä saatujen tietojen kautta.
Liiketoimintasuunnitelma sisälsi periaatteiden lisäksitoimintamallit, markkina-analyysin ja käytännön ratkaisut. Toimintamalleissa perehdyttiin esimerkiksi yrityksen liikeideaan, visioon ja arvoihin, markkina-analyysissa käytiin läpi toimintaympäristön lisäksi kilpailijat ja käytännön ratkaisuissa esitellään yritykselle tärkeitä päätöksiä liiketoiminnan aloittamiseksi. Liiketoimintasuunnitelman lisäksi laadittiin markkinointisuunnitelma ja taloussuunnitelma sekä käytiin läpi erilaisia yrityksen toimintaan liittyviä riskejä.
Opinnäytetyötä oli tarkoitus hyödyntää yrityksen perustamisen tukena. Yrityksen toiminta aloitetaan pienimuotoisesti toiminimenä ilman omia toimitiloja, mutta yrityksen kerättyä tunnettuutta tavoitteena on laajentaa toimintaa esimerkiksi vuokraamalla toimitilat studion rakentamiseksi ja rekisteröimällä yritys osakeyhtiöksi. Valokuvausala elää tällä hetkellä murroksessa ja ala kasvaa jatkuvasti, joten yrityksellä on hyvät mahdollisuudet menestyä tulevaisuudessa.
Aineistona käytettiin yrityksen perustamiseen ja liiketoimintasuunnitelman laatimiseen keskittyvää kirjallisuutta, jonka pohjalta laadittiin liiketoimintasuunnitelman runko. Markkinointisuunnitelman runko rakennettiin pääasiassa sähköisten lähteiden avulla hyödyntäen valokuvaamiseen liittyviä lähteitä. Valokuvaamiseen ammattina perehdyttiin sähköisten lähteiden sekä tulevalta yrittäjältä saatujen tietojen kautta.
Liiketoimintasuunnitelma sisälsi periaatteiden lisäksitoimintamallit, markkina-analyysin ja käytännön ratkaisut. Toimintamalleissa perehdyttiin esimerkiksi yrityksen liikeideaan, visioon ja arvoihin, markkina-analyysissa käytiin läpi toimintaympäristön lisäksi kilpailijat ja käytännön ratkaisuissa esitellään yritykselle tärkeitä päätöksiä liiketoiminnan aloittamiseksi. Liiketoimintasuunnitelman lisäksi laadittiin markkinointisuunnitelma ja taloussuunnitelma sekä käytiin läpi erilaisia yrityksen toimintaan liittyviä riskejä.
Opinnäytetyötä oli tarkoitus hyödyntää yrityksen perustamisen tukena. Yrityksen toiminta aloitetaan pienimuotoisesti toiminimenä ilman omia toimitiloja, mutta yrityksen kerättyä tunnettuutta tavoitteena on laajentaa toimintaa esimerkiksi vuokraamalla toimitilat studion rakentamiseksi ja rekisteröimällä yritys osakeyhtiöksi. Valokuvausala elää tällä hetkellä murroksessa ja ala kasvaa jatkuvasti, joten yrityksellä on hyvät mahdollisuudet menestyä tulevaisuudessa.