Sisäisen viestinnän kehittäminen – Case UPI
Sneck, Matti (2015)
Sneck, Matti
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015113018397
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015113018397
Tiivistelmä
Ulkopoliittisessa instituutissa seurataan jatkuvasti sisäisen ja ulkoisen viestinnän laatua ja vaikuttavuutta. Sisäisen viestinnän kehitystarpeeseen kiinnitettiin huomiota ja aloitettiin selvitystyö uusien ja monipuolisempien viestintäratkaisun toteutuksen mahdollisuuksista.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli luoda sisäiselle viestinnälle toimiva monikanavainen sisäisen viestinnän malli, kartoittamalla ensin sisäisen viestinnän nykytila ja sen perusteella löytää ne viestinnän osa-alueet jotka kaipaavat muutosta ja kuinka muutos voidaan toteuttaa.
Tutkimuksesta rajattiin pois intranetin tekninen toteutus ja käsiteltiin ainoastaan eri viestintä kanavia, menetelmiä ja tapoja toimia.
Teoriataustana tutkimuksessa käytettiin viestinnän ja viestinnän johtamisen, tiedonhallinnan ja muutoksen hallinnan kirjallisuutta.
Opinnäytetyön kehittämistehtävässä käytettiin lähestymistapana konstruktiivista toimintatutkimusta tutkimusmenetelmänä konstruktiivista tutkimusta jossa luotiin kehitysmalli viestinnän laadun parantamiseksi. Tutkimusaineisto kerättiin ryhmähaastatteluista ja henkilöstökyselyllä. Tutkimusaineiston analysoinnissa käytettiin SWOT-analyysiä, tekstianalyysiä ja Webropol työkalun tieteellisiä menetelmiä.
Tutkimukselle määritetyt tavoitteet saavutettiin, ja sisäisen viestinnän kehitys saatiin toteutettua ensimmäiseen vaiheeseen opinnäytetyön tekemisen aikana. Uusi sisäisen viestinnän malli huomioi esiin tulleet kehitystarpeet sekä modernit yhteisölliset tavat viestiä monikanavaisesti. Sisäisen viestinnän dynaaminen kehitystyö on jatkuvaa, ja sovitut kiintopisteet vuosikelloon saatiin kiinnitettyä. Jatkosuunnitelmana on käynnistää uusien intranetin toimintojen kuten työtilojen ja työnkulkujen suunnittelu ja toteutus.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli luoda sisäiselle viestinnälle toimiva monikanavainen sisäisen viestinnän malli, kartoittamalla ensin sisäisen viestinnän nykytila ja sen perusteella löytää ne viestinnän osa-alueet jotka kaipaavat muutosta ja kuinka muutos voidaan toteuttaa.
Tutkimuksesta rajattiin pois intranetin tekninen toteutus ja käsiteltiin ainoastaan eri viestintä kanavia, menetelmiä ja tapoja toimia.
Teoriataustana tutkimuksessa käytettiin viestinnän ja viestinnän johtamisen, tiedonhallinnan ja muutoksen hallinnan kirjallisuutta.
Opinnäytetyön kehittämistehtävässä käytettiin lähestymistapana konstruktiivista toimintatutkimusta tutkimusmenetelmänä konstruktiivista tutkimusta jossa luotiin kehitysmalli viestinnän laadun parantamiseksi. Tutkimusaineisto kerättiin ryhmähaastatteluista ja henkilöstökyselyllä. Tutkimusaineiston analysoinnissa käytettiin SWOT-analyysiä, tekstianalyysiä ja Webropol työkalun tieteellisiä menetelmiä.
Tutkimukselle määritetyt tavoitteet saavutettiin, ja sisäisen viestinnän kehitys saatiin toteutettua ensimmäiseen vaiheeseen opinnäytetyön tekemisen aikana. Uusi sisäisen viestinnän malli huomioi esiin tulleet kehitystarpeet sekä modernit yhteisölliset tavat viestiä monikanavaisesti. Sisäisen viestinnän dynaaminen kehitystyö on jatkuvaa, ja sovitut kiintopisteet vuosikelloon saatiin kiinnitettyä. Jatkosuunnitelmana on käynnistää uusien intranetin toimintojen kuten työtilojen ja työnkulkujen suunnittelu ja toteutus.