Alakoulun fyysisten rakenteiden merkitys kouluhyvinvoinnille : Kyselytutkimus alakoulun opettajille ja koulunkäynnin ohjaajille
Sipiläinen, Meeri (2015)
Sipiläinen, Meeri
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015113018381
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015113018381
Tiivistelmä
Tavoitteenani opinnäytetyössäni on selvittää kouluympäristön fyysisten rakenteiden merkitystä sekä vaikutusta kouluhyvinvointiin ja sitä miten se näkyy Törnävän alakoulussa. Opinnäytetyössäni huomioin terveydenhoitajan näkökulman. Opinnäytetyöni liittyy Törnävän alakoulun ja Seinäjoen ammattikorkeakoulun yhteiseen ILOA-projektiin, jonka tarkoituksena on nostaa esille terveyteen ja yhteisöllisyyteen liittyviä hyvinvoinnintekijöitä.
Koulujen fyysiset tilat ovat pitkälti ennalta määrättyjä ja usein koetaan, että niihin ei opettajana tai oppilaana pystytä vaikuttamaan. Kouluviihtyvyyden mittarit kertovat kouluviihtyvyyden laskusta. Koulun tiloihin on kiinnitettävä huomiota enemmän lisätäksemme kouluviihtyvyyttä sekä kouluhyvinvointia. Aiempaan tutkimustietoon pohjautuen tein koulun opettajille, koulunkäynnin ohjaajalle ja avustajalle kysely-lomaketutkimuksen, jonka avulla kartoitin henkilökunnan mielipiteitä alakoulun tiloista. Pääteemoiksi opinnäytetyössäni nousivat kouluviihtyvyys, fyysiset rakenteet ja fyysisten rakenteiden merkitys kouluhyvinvointiin.
Tutkimusmenetelmänä käytin opinnäytetyössäni laadullista tutkimusmenetelmää. Tuloksia keräsin esikartoittamalla Törnävän alakoulun tiloja ja tuottamalla kyselylomakkeen alakoulun opettajille. Aineiston analyysissa hyödynsin sisällönanalyysin menetelmää. Raporttini tulosten mukaan opettajat olivat pääosin tyytyväisiä Törnävän alakoulun opetustiloihin. Luokkatilojen pienuus suhteessa oppilasmääriin sekä sisäilmanlaadun ongelmat nousivat esiin parannusehdotuksia mietittäessä. Toimenpiteet, jotka ovat tutkimusten mukaan parantaneet kouluviihtyvyyttä, ovat olleet sisäilmanlaadullisiin ongelmiin puuttuminen sekä oppilaiden osallistamisen lisääminen. Oppilaiden mukaan ottaminen opetustilanteiden suunnitteluun, istumajärjestyksien muunteluun ja vaihtoehtoisten opetustilanteiden järjestämiseen toimisivat kouluviihtyvyyttä nostattaen. Näitä vaihtoehtoja voitaisiin kokeilla myös Törnävän alakoulussa kouluviihtyvyyden parantamiseksi.
Koulujen fyysiset tilat ovat pitkälti ennalta määrättyjä ja usein koetaan, että niihin ei opettajana tai oppilaana pystytä vaikuttamaan. Kouluviihtyvyyden mittarit kertovat kouluviihtyvyyden laskusta. Koulun tiloihin on kiinnitettävä huomiota enemmän lisätäksemme kouluviihtyvyyttä sekä kouluhyvinvointia. Aiempaan tutkimustietoon pohjautuen tein koulun opettajille, koulunkäynnin ohjaajalle ja avustajalle kysely-lomaketutkimuksen, jonka avulla kartoitin henkilökunnan mielipiteitä alakoulun tiloista. Pääteemoiksi opinnäytetyössäni nousivat kouluviihtyvyys, fyysiset rakenteet ja fyysisten rakenteiden merkitys kouluhyvinvointiin.
Tutkimusmenetelmänä käytin opinnäytetyössäni laadullista tutkimusmenetelmää. Tuloksia keräsin esikartoittamalla Törnävän alakoulun tiloja ja tuottamalla kyselylomakkeen alakoulun opettajille. Aineiston analyysissa hyödynsin sisällönanalyysin menetelmää. Raporttini tulosten mukaan opettajat olivat pääosin tyytyväisiä Törnävän alakoulun opetustiloihin. Luokkatilojen pienuus suhteessa oppilasmääriin sekä sisäilmanlaadun ongelmat nousivat esiin parannusehdotuksia mietittäessä. Toimenpiteet, jotka ovat tutkimusten mukaan parantaneet kouluviihtyvyyttä, ovat olleet sisäilmanlaadullisiin ongelmiin puuttuminen sekä oppilaiden osallistamisen lisääminen. Oppilaiden mukaan ottaminen opetustilanteiden suunnitteluun, istumajärjestyksien muunteluun ja vaihtoehtoisten opetustilanteiden järjestämiseen toimisivat kouluviihtyvyyttä nostattaen. Näitä vaihtoehtoja voitaisiin kokeilla myös Törnävän alakoulussa kouluviihtyvyyden parantamiseksi.