SaaS- pilvipalveluiden myynti Suomessa
Laaksonen, Jussi (2015)
Laaksonen, Jussi
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112918353
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112918353
Tiivistelmä
Työ syntyi opinnäytetyöntekijän kiinnostuksesta sähköistä myyntiä kohtaan. Opinnäytetyöntekijä on aiemmin tehnyt konsulttiyhtiö Fondon Oy:lle uusasiakashankintaa. Fondon Oy:n perustaja Tommi Järvinen halusi tutkimustietoa suomalaisten SaaS-yritysten myynnin todellisesta tilanteesta. Lisäksi tutkimuksentekijän oppimistavoite työlle oli perehtyä sähköiseen myyntiin ja näin saada lisättyä tietotaitoa oman uran aloittamiselle valmistumisen jälkeen.
Tutkimuksen tarkoituksena oli syventää konsulttiyhtiö Fondon Oy:n käsitystä Suomessa toimivien SaaS-yritysten myynnin tilanteesta. Opinnäytetyö pyrkii avaamaan suomalaisten SaaS-yritysten myynnin todellista tilaa ja siihen liittyviä kehitystarpeita. Tavoitteena oli, että Fondon Oy pystyy myöhemmin hyödyntämään tuloksia oman palvelutuotantonsa kehittämisessä.
Työssä tutkittiin 11 suomalaisen SaaS-yrityksen myyntiä. Tutkimuksen perusteella on mahdollista tehdä johtopäätöksiä suomalaisten SaaS-yritysten myynnin rakenteesta ja siihen liittyvistä kehitystarpeista. Tutkimuksen mukaan suomalaisilla SaaS-yrityksillä on kehitettävää niin myynnissä kuin palvelutuotannossaan. Suomalaiset SaaS-yritykset käyttävät tutkimuksen perusteella palveluidensa myynnissä hyvin paljon kustannuksiltaan arvokasta myynnin henkilötyötä. Tutkittavien yritysten myynti on tutkimuksen mukaan siirtymässä kohti sähköistä myyntiä, joka osoitti, että opinnäytetyö käsittelee juuri nyt hyvin ajankohtaista muutosta.
Tutkimuksen tarkoituksena oli syventää konsulttiyhtiö Fondon Oy:n käsitystä Suomessa toimivien SaaS-yritysten myynnin tilanteesta. Opinnäytetyö pyrkii avaamaan suomalaisten SaaS-yritysten myynnin todellista tilaa ja siihen liittyviä kehitystarpeita. Tavoitteena oli, että Fondon Oy pystyy myöhemmin hyödyntämään tuloksia oman palvelutuotantonsa kehittämisessä.
Työssä tutkittiin 11 suomalaisen SaaS-yrityksen myyntiä. Tutkimuksen perusteella on mahdollista tehdä johtopäätöksiä suomalaisten SaaS-yritysten myynnin rakenteesta ja siihen liittyvistä kehitystarpeista. Tutkimuksen mukaan suomalaisilla SaaS-yrityksillä on kehitettävää niin myynnissä kuin palvelutuotannossaan. Suomalaiset SaaS-yritykset käyttävät tutkimuksen perusteella palveluidensa myynnissä hyvin paljon kustannuksiltaan arvokasta myynnin henkilötyötä. Tutkittavien yritysten myynti on tutkimuksen mukaan siirtymässä kohti sähköistä myyntiä, joka osoitti, että opinnäytetyö käsittelee juuri nyt hyvin ajankohtaista muutosta.