Postin Kotisuora - Mainospostin uuden toimintamallin pilotointi perusjakelussa
Nousiainen, Tarja (2015)
Nousiainen, Tarja
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112818312
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112818312
Tiivistelmä
Posti Group Oyj:ssä otettiin käyttöön uusi toimintamalli, Kotisuora, jossa suoramainokset nipute-taan koneellisesti kääreeseen ja jaetaan postin perusjakelussa postinsaajille maanantaina ja tors-taina. Kotisuora prosessi alkaa painotaloista ja päättyy perusjakeluun postinsaajille. Tämä opin-näytetyö liittyi prosessin viimeiseen vaiheeseen, perusjakeluun. Opinnäytetyön tavoitteena oli sel-vittää, miten jakajat kokivat uuden toimintamallin käyttöönoton ja miten käytössä olevat työväli-neet tukivat kahden nipun jakelua. Lisäksi tutkittiin, minkälaisia haasteita ilmeni jaettaessa kah-desta nipusta eri jakelutavoilla. Tarkoituksena oli saada jakajilta myös uusia ideoita, jotka paran-taisivat mainosjakelun sujuvuutta.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kehittämistutkimusta, jossa yhdistyvät kvalitatiiviset ja kvantitatii-viset tutkimusmenetelmät. Kehittämiskohteena tässä opinnäytetyössä oli uuden palvelun käyttöön-otto perusjakelussa. Postin organisaatiossa tuotantoa kehitetään ja parannetaan jatkuvasti kilpai-lukyvyn ylläpitämiseksi. Jakajille tehdyn haastattelun, kyselytutkimuksen sekä opinnäytetyön teki-jän havainnoinnin avulla toteutettiin opinnäytetyön empiirinen osio. Tietoperusta tähän opinnäyte-työhön muodostui logistiikan, ergonomian ja työturvallisuuden kirjallisuudesta ja sosiaalisen medi-an kirjallisuudesta.
Tutkimustulosten perusteella uusi kahdesta nipusta jakaminen vaati enemmän aikaa. Nykyiset työ-välineet eivät tukeneet kahdennipun jakelua. Työmenetelmän osalta tutkimustulokset toivat esille puutoksia ergonomiassa ja työturvallisuudessa. Tutkimuksen tuloksista ilmeni myös, että uuteen jakelumalliin suhtauduttiin aluksi kielteisesti. Uudet työvälineet eivät ehtineet ajoissa kaikkien ja-kajien käyttöön, joka toi haasteita Kotisuora mainosnipun jakamiseen kahdesta nipusta. Työväli-neitä lähdettiin kehittämään henkilöstön edustajien kanssa, jakajilta saatujen mielipiteiden ja käy-tännön kokeilun ja siinä esille tulleiden epäkohtien pohjalta.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kehittämistutkimusta, jossa yhdistyvät kvalitatiiviset ja kvantitatii-viset tutkimusmenetelmät. Kehittämiskohteena tässä opinnäytetyössä oli uuden palvelun käyttöön-otto perusjakelussa. Postin organisaatiossa tuotantoa kehitetään ja parannetaan jatkuvasti kilpai-lukyvyn ylläpitämiseksi. Jakajille tehdyn haastattelun, kyselytutkimuksen sekä opinnäytetyön teki-jän havainnoinnin avulla toteutettiin opinnäytetyön empiirinen osio. Tietoperusta tähän opinnäyte-työhön muodostui logistiikan, ergonomian ja työturvallisuuden kirjallisuudesta ja sosiaalisen medi-an kirjallisuudesta.
Tutkimustulosten perusteella uusi kahdesta nipusta jakaminen vaati enemmän aikaa. Nykyiset työ-välineet eivät tukeneet kahdennipun jakelua. Työmenetelmän osalta tutkimustulokset toivat esille puutoksia ergonomiassa ja työturvallisuudessa. Tutkimuksen tuloksista ilmeni myös, että uuteen jakelumalliin suhtauduttiin aluksi kielteisesti. Uudet työvälineet eivät ehtineet ajoissa kaikkien ja-kajien käyttöön, joka toi haasteita Kotisuora mainosnipun jakamiseen kahdesta nipusta. Työväli-neitä lähdettiin kehittämään henkilöstön edustajien kanssa, jakajilta saatujen mielipiteiden ja käy-tännön kokeilun ja siinä esille tulleiden epäkohtien pohjalta.