Markkinointiviestintäsuunnitelma : Classic Coffee Oy
Eerola, Laura (2015)
Eerola, Laura
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112818286
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112818286
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli laatia markkinointiviestintäsuunnitelma kalenterivuodelle 2016 vuosikellon muodossa, toimintansa jo vakiinnuttaneelle Classic Coffee Oy:lle. Classic Coffee Oy on vuonna 2011 perustettu, Tampereella toimiva kahvila-alan yritys joka tarjoaa lounaskahvilatoiminnan lisäksi laadukkaita konditoria-palveluita, yritys- ja kokoustarjoiluja sekä tilavuokrausta. Classic Coffee Oy:llä on yksi kahvila, Classic Coffee Tampella. Kahvila sijaitsee Tampellassa, Tampereen keskustan välittömässä läheisyydessä. Yrityksellä ei ollut aikaisempaa markkinointiviestinnän vuosisuunnitelmaa.
Työn lähtökohtana oli luoda käytännönläheinen, pienyrityksen tarpeisiin sopiva markkinointiviestintäsuunnitelma, jonka pohjalta henkilöstön on jatkossa sujuva toteuttaa yrityksen markkinointiviestintää. Työn alussa kartoitettiin yrityksen nykyinen markkinointilinja, tavoitteet uudelle markkinointiviestintäsuunnitelmalle ja käytössä olevat resurssit. Yrityksen aiemman markkinointilinjan ja pienen markkinointibudjetin vuoksi luotu markkinointiviestintäsuunnitelma perustuu pitkälti digitaalisiin viestintäkanaviin. Mark-kinointiviestintäsuunnitelma toteutettiin vuosikellona jolloin kokonaisuus on laajemmin hahmotettavissa.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa keskityttiin markkinointiviestintään ja sen keskeisimpiin osa-alueisiin. Työssä perehdyttiin pienen yrityksen näkökulmasta markkinointiviestinnän suunnitteluun sekä markkinointiviestinnän keinoihin ja kanaviin. Kohdeyrityksestä tehtiin SWOT-analyysi. Työn pohjana ja laadullisena menetelmänä käytettiin myös opinnäytetyön tekijän kolmen vuoden kokemusta ja havainnointia yrityksestä työntekijänä ja esimiehenä. Työn lopputuloksena valmistui markkinointiviestinnän vuosikello vuodelle 2016. Vuosikellon toimivuutta arvioidaan käytön yhteydessä toimeksiantajan toimesta.
Työn lähtökohtana oli luoda käytännönläheinen, pienyrityksen tarpeisiin sopiva markkinointiviestintäsuunnitelma, jonka pohjalta henkilöstön on jatkossa sujuva toteuttaa yrityksen markkinointiviestintää. Työn alussa kartoitettiin yrityksen nykyinen markkinointilinja, tavoitteet uudelle markkinointiviestintäsuunnitelmalle ja käytössä olevat resurssit. Yrityksen aiemman markkinointilinjan ja pienen markkinointibudjetin vuoksi luotu markkinointiviestintäsuunnitelma perustuu pitkälti digitaalisiin viestintäkanaviin. Mark-kinointiviestintäsuunnitelma toteutettiin vuosikellona jolloin kokonaisuus on laajemmin hahmotettavissa.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa keskityttiin markkinointiviestintään ja sen keskeisimpiin osa-alueisiin. Työssä perehdyttiin pienen yrityksen näkökulmasta markkinointiviestinnän suunnitteluun sekä markkinointiviestinnän keinoihin ja kanaviin. Kohdeyrityksestä tehtiin SWOT-analyysi. Työn pohjana ja laadullisena menetelmänä käytettiin myös opinnäytetyön tekijän kolmen vuoden kokemusta ja havainnointia yrityksestä työntekijänä ja esimiehenä. Työn lopputuloksena valmistui markkinointiviestinnän vuosikello vuodelle 2016. Vuosikellon toimivuutta arvioidaan käytön yhteydessä toimeksiantajan toimesta.