Inter Electric Oy:n tarjousprosessin kehittäminen
Ding, Yunsai (2015)
Ding, Yunsai
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112818268
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112818268
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tutkia ja kehittää tarjousvaiheen eri toimintatapoja pienelle palvelutoimintoja toteuttavalle yritykselle Inter Electric Oy:lle. Mallin tavoitteena on edistää yrityk-selle arvoa tuottavien, kannattavien sekä yhteisten toimintatapojen rakentamista, käytössä olevien sopimuksien mukaisesti.
Inter Electric Oy toimii pääosin YSE 1998 sekä KSE 1995-mukaisilla sopimuksilla. Työssä tutkitaan yleensä käytettävää YSE 1998-sopimusehtojen mukaista sisältöä, joka selventää yrityksen toiminta-tapaa sekä antaa aihetta kehittämiseen sopimuksen edellyttämällä tavalla.
Yrityksen osto- ja hankintatoimien keskittäminen tulevaisuudessa, suunnitteilla olevan yhteenliitty-män kautta antaa lisää voimaa markkinoilla. Työssä kerrotaan jossain määrin yhteenliittymän suunnitteluasteella olevan asiakastietojärjestelmän integroimisesta yhdeksi työkaluksi.
Kehittämistehtävä koostuu Inter Electric Oy:n haastattelusta, jonka avulla kerättiin tietoa yhteis-työyrityksien aikaisemmista ja nykyisistä asiakassuhteista (tarjoukset, hyväksytyt ja hylätyt), liike-toiminnallisista tavoitteista, tarpeista sekä toimintatavoista. Haastatteluissa nousseita asioita verrat-tiin valittuun teoreettiseen tavoitteeseen, tunnistettiin niiden välisiä yhteneväisyyksiä sekä eroavai-suuksia ja etsittiin uusia innovaatioita.
Tuloksena oli kolmivaiheinen tarjouskäytäntöjen malli. Tästä ollaan tekemässä kehitysversiota ja Inter Electric Oy on arvioinut sen vastaavan kehittämistehtävälle asetettuja tavoitteita.
Kehittämistehtävä toteutettiin vuoden 2014 elokuun ja 2015 toukokuun välisenä aikana.
Inter Electric Oy toimii pääosin YSE 1998 sekä KSE 1995-mukaisilla sopimuksilla. Työssä tutkitaan yleensä käytettävää YSE 1998-sopimusehtojen mukaista sisältöä, joka selventää yrityksen toiminta-tapaa sekä antaa aihetta kehittämiseen sopimuksen edellyttämällä tavalla.
Yrityksen osto- ja hankintatoimien keskittäminen tulevaisuudessa, suunnitteilla olevan yhteenliitty-män kautta antaa lisää voimaa markkinoilla. Työssä kerrotaan jossain määrin yhteenliittymän suunnitteluasteella olevan asiakastietojärjestelmän integroimisesta yhdeksi työkaluksi.
Kehittämistehtävä koostuu Inter Electric Oy:n haastattelusta, jonka avulla kerättiin tietoa yhteis-työyrityksien aikaisemmista ja nykyisistä asiakassuhteista (tarjoukset, hyväksytyt ja hylätyt), liike-toiminnallisista tavoitteista, tarpeista sekä toimintatavoista. Haastatteluissa nousseita asioita verrat-tiin valittuun teoreettiseen tavoitteeseen, tunnistettiin niiden välisiä yhteneväisyyksiä sekä eroavai-suuksia ja etsittiin uusia innovaatioita.
Tuloksena oli kolmivaiheinen tarjouskäytäntöjen malli. Tästä ollaan tekemässä kehitysversiota ja Inter Electric Oy on arvioinut sen vastaavan kehittämistehtävälle asetettuja tavoitteita.
Kehittämistehtävä toteutettiin vuoden 2014 elokuun ja 2015 toukokuun välisenä aikana.