Kartoitus tietotekniikan roolista päiväkoti Mesikämmenen hoito- ja kasvatushenkilökunnan arjessa
Karhunen, Hanne-Mari (2015)
Karhunen, Hanne-Mari
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112718237
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112718237
Tiivistelmä
Kartoituksessa tutkittiin kyselylomakkeen avulla mitä erilaisia tehtäviä kuuluu Porin kaupungin päiväkoti Mesikämmenen hoito- ja kasvatushenkilökunnan tehtäviin, jotka eivät suoranaisesti ole lasten hoitoa ja kasvatusta. Lisäksi kartoituksella pyrittiin selvittämään voidaanko töiden mahdollisella uudelleen organisoinnilla siirtää henkilökunnan aikaa lasten kanssa toimimiseen. Kolmantena kartoituskohteena oli selvittää tunteeko Mesikämmenen päiväkodin hoito- ja kasvatushenkilökunta tarvetta lisäkoulutukselle liittyen tietoteknisten laitteiden hallintaan.
Kartoituksen tuloksina todettiin, että päiväkoti Mesikämmenen henkilökunnalla on tarve lisäkoulutukselle liittyen tietotekniikan yleiseen hallintaan sekä päiväkodissa käytettävien tietoteknisten ohjelmien käyttöön. Lisäksi saatiin selville, että henkilökunnalle kuuluvien muiden, kuin suoranaisesti lasten kasvatukseen ja hoitoon liittyviä työtehtäviä on useita erilaisia, jotka eivät aina jakaudu tasaisesti viikonpäivien tai henkilökunnan välille.
Kartoituksen johtopäätöksiksi todettiin selkeä tarve henkilökunnan lisäkoulutukselle liittyen tietotekniikan hallintaan sekä enenevässä määrin sähköistyvän yhteiskunnan tuomien haasteiden lisääntyminen myös päiväkodin arjessa. Johtopäätöksenä todettiin myös nyt elettävän tietynlaista muutoksen aikaa, johon tulevaisuudessa esimerkiksi henkilökunnan koulutuksessa tietotekniikkaan kiinnitettävän huomion osuudella tulee olemaan merkitystä.
Kartoituksen tuloksina todettiin, että päiväkoti Mesikämmenen henkilökunnalla on tarve lisäkoulutukselle liittyen tietotekniikan yleiseen hallintaan sekä päiväkodissa käytettävien tietoteknisten ohjelmien käyttöön. Lisäksi saatiin selville, että henkilökunnalle kuuluvien muiden, kuin suoranaisesti lasten kasvatukseen ja hoitoon liittyviä työtehtäviä on useita erilaisia, jotka eivät aina jakaudu tasaisesti viikonpäivien tai henkilökunnan välille.
Kartoituksen johtopäätöksiksi todettiin selkeä tarve henkilökunnan lisäkoulutukselle liittyen tietotekniikan hallintaan sekä enenevässä määrin sähköistyvän yhteiskunnan tuomien haasteiden lisääntyminen myös päiväkodin arjessa. Johtopäätöksenä todettiin myös nyt elettävän tietynlaista muutoksen aikaa, johon tulevaisuudessa esimerkiksi henkilökunnan koulutuksessa tietotekniikkaan kiinnitettävän huomion osuudella tulee olemaan merkitystä.