Komponering som undervisningsmetod : En studie om låtskrivning som metod i gitarrundervisningen
Nordström, Emil (2015)
Nordström, Emil
Yrkeshögskolan Novia
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112718189
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112718189
Tiivistelmä
Syftet med denna forskning är att öka min förståelse för det relativt outforskade ämnet komponering i gitarrundervisningen. Till det övergripande syftet hör att
undersöka fördelar med metoden, ta reda på när man kan börja komponera och hitta lösningar på eventuella problem. För att öka min förståelse för ämnet bör jag också få en inblick i olika metoder för komponering i gitarrundervisningen. I forskningen använder jag en kvalitativ hermeneutisk forskningsansats och som datainsamlingsmetod intervju och litteraturstudier. I studien presenteras också mitt eget tillvägagångssätt för komponering i rytmgitarrundervisningen.
Mina forskningsfrågor lyder: Vilka nya infallsvinklar finns det för den didaktiska metoden komponering i undervisning och vilka är fördelarna? Vilka verktyg behöver eleven behärska för att kunna komponera musik? Vilka problem kan förekomma och hur kan man lösa dem? Vilka likheter finns mellan min egen och informanternas metod för att använda komponering i undervisning? För att besvara mina forskningsfrågor utförde jag tre intervjuer med noggrant utvalda informanter.
Resultatet visar att komponering i gitarrundervisning främjar elevens lärande på flera sätt, eftersom metoden tangerar musikteori, praktik och kreativitet. Jag har också
konstaterat att metoden kan användas både med nybörjare samt längre hunna gitarrister. Min slutsats är att komponering mycket väl kan tillämpas som ett delmoment i gitarrundervisningen. The aim of this thesis is to increase my knowledge of the relatively unexplored subject composing music as a method for teaching guitar. The comprehensive subject involves
researching pros of using the method, finding out when you can start to compose music and finding solutions for eventual problems. I also need get an insight into
different methods of composing music when teaching guitar, in order to increase my understanding of the subject. My research approach is of a qualitative hermeneutic kind. In order to gather information I performed interviews and studied literature. I also introduce my own method for teaching composition with rhythm guitarists.
My research questions are: What new angles of approach are there for the didactic method teaching composition and what are the pros? What skills do the guitar students need to possess to be able to compose their own music during the guitar lessons? What problems can occur and how can you solve them? What similarities are there with mine and the informants’ method of using composition as a teaching
method? To answer these questions I performed three interviews with carefully selected informants.
The results show that using composition as a method for teaching guitar does promote the students learning in many ways, because the method involves music theory, practical experience and creativity. I have also noticed that the method can be used with both beginners and more experienced guitarists. Therefore my conclusion is that composition advantageously can be applied as a part of teaching guitar.
undersöka fördelar med metoden, ta reda på när man kan börja komponera och hitta lösningar på eventuella problem. För att öka min förståelse för ämnet bör jag också få en inblick i olika metoder för komponering i gitarrundervisningen. I forskningen använder jag en kvalitativ hermeneutisk forskningsansats och som datainsamlingsmetod intervju och litteraturstudier. I studien presenteras också mitt eget tillvägagångssätt för komponering i rytmgitarrundervisningen.
Mina forskningsfrågor lyder: Vilka nya infallsvinklar finns det för den didaktiska metoden komponering i undervisning och vilka är fördelarna? Vilka verktyg behöver eleven behärska för att kunna komponera musik? Vilka problem kan förekomma och hur kan man lösa dem? Vilka likheter finns mellan min egen och informanternas metod för att använda komponering i undervisning? För att besvara mina forskningsfrågor utförde jag tre intervjuer med noggrant utvalda informanter.
Resultatet visar att komponering i gitarrundervisning främjar elevens lärande på flera sätt, eftersom metoden tangerar musikteori, praktik och kreativitet. Jag har också
konstaterat att metoden kan användas både med nybörjare samt längre hunna gitarrister. Min slutsats är att komponering mycket väl kan tillämpas som ett delmoment i gitarrundervisningen.
researching pros of using the method, finding out when you can start to compose music and finding solutions for eventual problems. I also need get an insight into
different methods of composing music when teaching guitar, in order to increase my understanding of the subject. My research approach is of a qualitative hermeneutic kind. In order to gather information I performed interviews and studied literature. I also introduce my own method for teaching composition with rhythm guitarists.
My research questions are: What new angles of approach are there for the didactic method teaching composition and what are the pros? What skills do the guitar students need to possess to be able to compose their own music during the guitar lessons? What problems can occur and how can you solve them? What similarities are there with mine and the informants’ method of using composition as a teaching
method? To answer these questions I performed three interviews with carefully selected informants.
The results show that using composition as a method for teaching guitar does promote the students learning in many ways, because the method involves music theory, practical experience and creativity. I have also noticed that the method can be used with both beginners and more experienced guitarists. Therefore my conclusion is that composition advantageously can be applied as a part of teaching guitar.