Työhyvinvointi neljässä suurikokoisessa Porissa sijaitsevassa päiväkodissa
Kivimäki, Maria (2015)
Kivimäki, Maria
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112718183
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112718183
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa Porin päiväkotien henkilökunnan työhyvinvoinnin tilaa. Tutkimukseen valikoitui mukaan neljä suurikokoista Porissa sijaitsevaa päiväkotia, joissa työskentelee yhteensä n. 100 henkilöä. Päiväkodit saavat käyttöönsä tutkimuksen tulokset päiväkodeittain sekä yhteenvetona. Tulosten avulla päiväkodit pystyvät arvioimaan ja kehittämään työhyvinvoinnin tilaa omissa yksiköissään.
Teoriaosuudessa lähestyn työhyvinvointia kahdesta eri näkökulmasta. Ensimmäinen kokonaisuus hahmottaa työhyvinvointia yksilön hyvinvoinnin kannalta. Tässä kokonaisuudessa työhyvinvointi on jaettu neljään eri osa-alueeseen. Toisessa kokonaisuudessa käsittelen työhyvinvointia viiden portaan mallin mukaisesti. Malli käsittelee työhyvinvointia laajemmin kuin ensimmäinen kokonaisuus ja mallissa tulee esille työpaikan näkökulma työhyvinvointiin. Teoriaosuuden lopussa käyn läpi vielä päiväkotia työympäristönä sekä päiväkotityöhön liittyviä työhyvinvoinnin erityispiirteitä.
Opinnäytetyöni on muodoltaan määrällinen ja tutkimuksellinen osuus toteutettiin viemällä kyselyt päiväkoteihin. Kohderyhmänä oli päiväkotien koko henkilökunta. Kyselylomake sisälsi numeeristen kysymysten lisäksi kaksi avointa kysymystä. Kysely toteutettiin syys-lokakuussa 2015 ja kyselyyn vastasi yhteensä 78 työntekijää. Opinnäytetyöni on tehty yhteistyössä Porin kaupungin varhaiskasvatuksen kanssa.
Tutkimukseen osallistuneissa neljässä päiväkodissa työhyvinvointi on vastausten perusteella yleisesti hyvällä tasolla. Etenkin ilmapiiri ja työyhteisö ovat erinomaiset. Suurimmat haasteet ovat henkilökunnan kokemukset työn stressaavuudesta, liian suuresta työmäärästä sekä turhan työn tekemisestä.
Avoimiin kysymyksiin tulleiden vastausten perusteella päiväkotien henkilökuntaa kuormittavat eniten erilaisten paperitöiden tekeminen, henkilökunnan sairauspoissaolojen suuret määrät, isot lapsiryhmät sekä jatkuvat muutokset. Työhyvinvointia merkittävästi parantavia asioita ovat hyvä työilmapiiri ja työyhteisö, mukavat työkaverit ja lapset sekä hyvä johtaja.
Teoriaosuudessa lähestyn työhyvinvointia kahdesta eri näkökulmasta. Ensimmäinen kokonaisuus hahmottaa työhyvinvointia yksilön hyvinvoinnin kannalta. Tässä kokonaisuudessa työhyvinvointi on jaettu neljään eri osa-alueeseen. Toisessa kokonaisuudessa käsittelen työhyvinvointia viiden portaan mallin mukaisesti. Malli käsittelee työhyvinvointia laajemmin kuin ensimmäinen kokonaisuus ja mallissa tulee esille työpaikan näkökulma työhyvinvointiin. Teoriaosuuden lopussa käyn läpi vielä päiväkotia työympäristönä sekä päiväkotityöhön liittyviä työhyvinvoinnin erityispiirteitä.
Opinnäytetyöni on muodoltaan määrällinen ja tutkimuksellinen osuus toteutettiin viemällä kyselyt päiväkoteihin. Kohderyhmänä oli päiväkotien koko henkilökunta. Kyselylomake sisälsi numeeristen kysymysten lisäksi kaksi avointa kysymystä. Kysely toteutettiin syys-lokakuussa 2015 ja kyselyyn vastasi yhteensä 78 työntekijää. Opinnäytetyöni on tehty yhteistyössä Porin kaupungin varhaiskasvatuksen kanssa.
Tutkimukseen osallistuneissa neljässä päiväkodissa työhyvinvointi on vastausten perusteella yleisesti hyvällä tasolla. Etenkin ilmapiiri ja työyhteisö ovat erinomaiset. Suurimmat haasteet ovat henkilökunnan kokemukset työn stressaavuudesta, liian suuresta työmäärästä sekä turhan työn tekemisestä.
Avoimiin kysymyksiin tulleiden vastausten perusteella päiväkotien henkilökuntaa kuormittavat eniten erilaisten paperitöiden tekeminen, henkilökunnan sairauspoissaolojen suuret määrät, isot lapsiryhmät sekä jatkuvat muutokset. Työhyvinvointia merkittävästi parantavia asioita ovat hyvä työilmapiiri ja työyhteisö, mukavat työkaverit ja lapset sekä hyvä johtaja.