Vellamon veneessä : Lapsiperheet palvelunkehittäjinä Merikeskus Vellamossa
Ikkonen, Tiina (2015)
Ikkonen, Tiina
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112718162
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112718162
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä kehitetään Merikeskus Vellamon palvelutarjontaa ja -kokemusta lapsiperheasiakkaan näkökulmasta. Aihetta tutkitaan käyttäjäkeskeisillä ja eri tavoin osallistavilla palvelumuotoilun menetelmillä. Opinnäytetyössä tutkitaan myös, miten Vellamon henkilökunta voisi asiakaspalvelu- ja markkinointityössään hyödyntää palvelumuotoilua. Työn tavoitteena on selvittää miten yhä useampi lapsiperhe löytäisi Merikeskus Vellamon vierailukohteena.
Tutkimus alkaa toimeksiantajaan ja palvelumuotoilun teoriaan tutustumisella sekä palvelumuotoilun käsitteitä avaamalla. Tausta- ja teoriatiedon hankinnassa hyödynnetään sähköisiä ja painettuja lähteitä. Tämän jälkeen kerrotaan miten kohderyhmän edustajat on rekrytoitu tutkimukseen mukaan sekä miten ja minkälaisilla laadulliseen tutkimukseen perustuvilla menetelmillä tietoa on hankittu. Menetelminä käytetään useita, erilaisia ja visuaalisia valintatehtäviä, omatoimisia tiedonhakutehtäviä, havainnointia sekä ryhmätehtäviä. Tutkimukseen kuuluu myös vierailu luontokeskus Haltiaan. Yhteissuunnitteluprosessiin osallistettiin lapsiperheasiakkaita sekä Merikeskus Vellamon asiakaspalveluhenkilökuntaa. Lopuksi työssä analysoidaan tutkimustuloksia ja havaintoja sekä pohditaan tutkimusmenetelmien soveltuvuutta Vellamon palvelunkehittämiseen. Päätelmät koostetaan visuaaliseksi kokonaisuudeksi, jonka avulla tutkimuksen tuloksia voidaan esitellä.
Lopputuloksena syntynyt ideapaketti vastaa tutkimuksen kysymyksiin ja tavoitteisiin ehdottamalla toimenpiteitä Vellamon palvelukokemuksen kehittämiseen ja kohderyhmämarkkinointiin. Se tuo myös uutta näkökulmaa Merikeskus Vellamon eri toimijoille.
Tutkimus alkaa toimeksiantajaan ja palvelumuotoilun teoriaan tutustumisella sekä palvelumuotoilun käsitteitä avaamalla. Tausta- ja teoriatiedon hankinnassa hyödynnetään sähköisiä ja painettuja lähteitä. Tämän jälkeen kerrotaan miten kohderyhmän edustajat on rekrytoitu tutkimukseen mukaan sekä miten ja minkälaisilla laadulliseen tutkimukseen perustuvilla menetelmillä tietoa on hankittu. Menetelminä käytetään useita, erilaisia ja visuaalisia valintatehtäviä, omatoimisia tiedonhakutehtäviä, havainnointia sekä ryhmätehtäviä. Tutkimukseen kuuluu myös vierailu luontokeskus Haltiaan. Yhteissuunnitteluprosessiin osallistettiin lapsiperheasiakkaita sekä Merikeskus Vellamon asiakaspalveluhenkilökuntaa. Lopuksi työssä analysoidaan tutkimustuloksia ja havaintoja sekä pohditaan tutkimusmenetelmien soveltuvuutta Vellamon palvelunkehittämiseen. Päätelmät koostetaan visuaaliseksi kokonaisuudeksi, jonka avulla tutkimuksen tuloksia voidaan esitellä.
Lopputuloksena syntynyt ideapaketti vastaa tutkimuksen kysymyksiin ja tavoitteisiin ehdottamalla toimenpiteitä Vellamon palvelukokemuksen kehittämiseen ja kohderyhmämarkkinointiin. Se tuo myös uutta näkökulmaa Merikeskus Vellamon eri toimijoille.