Tradenomin tutkinto ja tulevaisuuden työelämän tarpeet
Kulju, Samuli; Heinonen, Markus (2015)
Kulju, Samuli
Heinonen, Markus
Lahden ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112718116
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112718116
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, kuinka hyvin Lahden ammattikorkeakoulun tradenomitutkinto valmisti opiskelijat työelämään ja kuinka koulutusta tulisi kehittää tulevaisuudessa. Tutkimuksessa selvitettiin myös kuinka hyvin valmistuneet tradenomit ovat työllistyneet ja kuinka hyvin heidän työnsä vastaa tutkintoa.
Tutkimus rajattiin koskemaan vuosina 2009-2011 Lahden ammattikorkeakoulusta valmistuneita tradenomeja, jotta tutkittavilla olisi jo muutama vuosi kokemusta työelämästä ja kuitenkin vielä koulutus muistissa. Rajaus tarkennettiin liiketalouden nuorten koulutusohjelman suomenkielisen linjan tradenomeihin, jotta kaikilla tutkittavilla olisi koulutuksen kannalta samat lähtökohdat.
Tutkimuksessa perehdytään tradenomin tutkintoon ja sen suorittamiseen Lahden ammattikorkeakoulussa. Lisäksi perehdytään työelämän nykytilanteeseen ja sen mahdollisiin muutoksiin tulevaisuudessa.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Kysely suoritettiin 2015 syys-lokakuussa webropol verkkoalustalla ja se lähetettiin kohderyhmälle sähköpostitse. Yhteensä kysely lähetettiin 384 henkilölle ja vastauksia saatiin 75 kappaletta.
Tutkimustulosten mukaan Lahden ammattikorkeakoulu valmisti opiskelijat hyvin työelämään. Tutkittavien työllisyysaste vastasi yleistä työllisyystilannetta ja he olivat pääasiallisesti sijoittuneet oman alan työtehtäviin. Tulosten mukaan koulutusta tulisi kehittää käytännönläheisempään suntaan.
Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää Lahden ammattikorkeakoulun tradenomitutkinnon kehittämisessä. Tulosten avulla saadaan koulutusta kehitettyä enemmän työelämän vaatimuksien mukaiseksi.
Tutkimus rajattiin koskemaan vuosina 2009-2011 Lahden ammattikorkeakoulusta valmistuneita tradenomeja, jotta tutkittavilla olisi jo muutama vuosi kokemusta työelämästä ja kuitenkin vielä koulutus muistissa. Rajaus tarkennettiin liiketalouden nuorten koulutusohjelman suomenkielisen linjan tradenomeihin, jotta kaikilla tutkittavilla olisi koulutuksen kannalta samat lähtökohdat.
Tutkimuksessa perehdytään tradenomin tutkintoon ja sen suorittamiseen Lahden ammattikorkeakoulussa. Lisäksi perehdytään työelämän nykytilanteeseen ja sen mahdollisiin muutoksiin tulevaisuudessa.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Kysely suoritettiin 2015 syys-lokakuussa webropol verkkoalustalla ja se lähetettiin kohderyhmälle sähköpostitse. Yhteensä kysely lähetettiin 384 henkilölle ja vastauksia saatiin 75 kappaletta.
Tutkimustulosten mukaan Lahden ammattikorkeakoulu valmisti opiskelijat hyvin työelämään. Tutkittavien työllisyysaste vastasi yleistä työllisyystilannetta ja he olivat pääasiallisesti sijoittuneet oman alan työtehtäviin. Tulosten mukaan koulutusta tulisi kehittää käytännönläheisempään suntaan.
Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää Lahden ammattikorkeakoulun tradenomitutkinnon kehittämisessä. Tulosten avulla saadaan koulutusta kehitettyä enemmän työelämän vaatimuksien mukaiseksi.