Leikit oppimisen apuna : Keinoja lapsen innostamiseen viulutunnilla
Kotiniemi, Paula (2015)
Kotiniemi, Paula
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112618065
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112618065
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä analysoidaan sitä, miten lapsi oppii ja omaksuu uusia asioita ja miten opettaja voi herättää ja säilyttää lapsen mielenkiinnon soittoharrastukseen. Opinnäytetyössä esitellään tapoja ja toimintamalleja, jotka toimivat parhaiten pienten lasten opettamisessa.
Opinnäytetyössä lähdettiin liikkeelle ajatuksesta, että leikit ovat paras keino lapsen opettamiseen. Opinnäytetyössä haluttiin perehtyä myös syvemmin lapsen kehitykseen ja oppimiseen. Opinnäytetyössä käsitellään kasvatuspsykologiaa, opettajan ja oppilaan välistä kohtaamista sekä opettajan roolia innostajana, musiikillisena ohjaajana ja esikuvana.
Opinnäytetyön pääasia on erilaisten leikkien ja soittotuntien oheismateriaalien esittely. Leikit on suunniteltu aloitteleville viuluoppilaille, mutta monet leikeistä ovat sovellettavissa myös muille instrumenteille. Työssä esitellyt leikit ovat itse keksittyjä tai peräisin eri viulupedagogeilta tai viulupedagogeiksi opiskelevilta. Jotkut leikeistä on sovellettu viulukoulujen harjoituksista. Kaikkia esiteltyjä leikkejä on kokeiltu joko yksityis- tai harjoitusoppilaiden kanssa ja ne on todettu ainakin jossakin tuntitilanteessa hyödyllisiksi.
Leikkien lisäksi on lueteltu hyviä viulukouluja ja -vihkoja, joista löytyy hauskaa ohjelmistoa aloitteleville viulisteille sekä hyviä harjoituksia tunneille. Opinnäytetyössä kerrotaan myös omien kokemusten pohjalta, miten soittotunnit kannattaa suunnitella ja rakentaa.
Opinnäytetyön tarkoituksena on innostaa muita opettajia käyttämään tunneilla paljon erilaisia leikkejä, visuaalista materiaalia ja mielikuvia soitettavien kappaleiden lisäksi. Työssä on lueteltu harjoituksia, joissa aloitteleva oppilas voi heti päästä tekemisiin viulun ja musiikin kanssa. Tarkoitus on esitellä monipuolista tekemistä: oppilas saa liikkua, laulaa ja soittaa.
Opinnäytetyössä lähdettiin liikkeelle ajatuksesta, että leikit ovat paras keino lapsen opettamiseen. Opinnäytetyössä haluttiin perehtyä myös syvemmin lapsen kehitykseen ja oppimiseen. Opinnäytetyössä käsitellään kasvatuspsykologiaa, opettajan ja oppilaan välistä kohtaamista sekä opettajan roolia innostajana, musiikillisena ohjaajana ja esikuvana.
Opinnäytetyön pääasia on erilaisten leikkien ja soittotuntien oheismateriaalien esittely. Leikit on suunniteltu aloitteleville viuluoppilaille, mutta monet leikeistä ovat sovellettavissa myös muille instrumenteille. Työssä esitellyt leikit ovat itse keksittyjä tai peräisin eri viulupedagogeilta tai viulupedagogeiksi opiskelevilta. Jotkut leikeistä on sovellettu viulukoulujen harjoituksista. Kaikkia esiteltyjä leikkejä on kokeiltu joko yksityis- tai harjoitusoppilaiden kanssa ja ne on todettu ainakin jossakin tuntitilanteessa hyödyllisiksi.
Leikkien lisäksi on lueteltu hyviä viulukouluja ja -vihkoja, joista löytyy hauskaa ohjelmistoa aloitteleville viulisteille sekä hyviä harjoituksia tunneille. Opinnäytetyössä kerrotaan myös omien kokemusten pohjalta, miten soittotunnit kannattaa suunnitella ja rakentaa.
Opinnäytetyön tarkoituksena on innostaa muita opettajia käyttämään tunneilla paljon erilaisia leikkejä, visuaalista materiaalia ja mielikuvia soitettavien kappaleiden lisäksi. Työssä on lueteltu harjoituksia, joissa aloitteleva oppilas voi heti päästä tekemisiin viulun ja musiikin kanssa. Tarkoitus on esitellä monipuolista tekemistä: oppilas saa liikkua, laulaa ja soittaa.