Markkinointisuunnitelma parturi-kampaamolle
Idman, Kirsi; Vanhanen, Satu (2015)
Idman, Kirsi
Vanhanen, Satu
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112618061
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112618061
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin parturi-kampaamo Salon Klipsi Entresselle ja sen tavoitteena oli saada liikkeelle valmis markkinointisuunnitelma. Opinnäytetyö suoritettiin osittain toiminnallisena työnä. Työn teoreettisessa osiossa käsitellään pohjatietoja, joiden avulla pystytään kokoamaan toimiva markkinointisuunnitelma. Lähteinä käytettiin ammattikirjallisuutta. Liikkeen tämän hetkistä tilaa selvitettiin lähtökohta-analyysien avulla. Tietoa kerättiin yrityksen sisältä ja ulkopuolelta. Lähtökohta-analyyseihin kuuluvat yritys-, markkina-, ympäristö- ja kilpailija-analyysi. Työhön selvitettiin myös markkinoinnin kilpailukeinoja, joilla tarkoitetaan keinoja, joilla yritys lähestyy asiakkaitaan. Kilpailustrategiat perustuvat neljään perustekijään ja tätä yhdistelmää kutsutaan 4P-malliksi. Työssä perehdytyttiin myös markkinointiviestintään ja sen niihin keinoihin, joita kohdeyritys voi hyödyntää omassa markkinoinnissaan.
Markkinointisuunnitelmaa varten liikkeeseen tehtiin markkinointitutkimus, jossa selvitettiin asiakkaiden tarpeita ja toiveita koskien kampaamopalveluja. Markkinointitutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimus suoritettiin valmiiksi laadituin kyselykaavakkein, jotka jaettiin ennalta määritetyllä aikavälillä asioineille asiakkaille heidän kampaamokäyntinsä yhteydessä. Tuloksista laadittiin erilaisia taulukoita kuvaamaan asiakaskunnan mielipiteiden jakautumista. Näiden pohjalta rakennettiin Salon Klipsi Entresselle vuoden 2016 kattava markkinointisuunnitelma. Lisäksi Salon Klipsille laadittiin valmiita mainosviestejä sekä valmiita mainospohjia, joita yritys voi hyödyntää markkinoinnissaan.
Markkinointisuunnitelmaa varten liikkeeseen tehtiin markkinointitutkimus, jossa selvitettiin asiakkaiden tarpeita ja toiveita koskien kampaamopalveluja. Markkinointitutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimus suoritettiin valmiiksi laadituin kyselykaavakkein, jotka jaettiin ennalta määritetyllä aikavälillä asioineille asiakkaille heidän kampaamokäyntinsä yhteydessä. Tuloksista laadittiin erilaisia taulukoita kuvaamaan asiakaskunnan mielipiteiden jakautumista. Näiden pohjalta rakennettiin Salon Klipsi Entresselle vuoden 2016 kattava markkinointisuunnitelma. Lisäksi Salon Klipsille laadittiin valmiita mainosviestejä sekä valmiita mainospohjia, joita yritys voi hyödyntää markkinoinnissaan.