Liiketoiminta- ja markkinointisuunnitelma rakennusalan yritykselle - case xx oy
Rand, Sanna (2015)
Rand, Sanna
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112618042
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112618042
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia case-yritykselle liiketoimintasuunnitelman ja markkinointisuunnitelman ensimmäinen versio. Case-yritys toimii rakennusalalla. Yritys on perustettu jo vuonna 1989, mutta liiketoiminta- tai markkinointisuunnitelmaa ei ole yritykselle tehty. Case-yrityksessä on pohdittu yritystoiminnan laajentamista ja tästä sainkin aiheen opinnäytetyölleni.
Opinnäytetyöni tutkimusmenetelmä oli toimintatutkimus, jonka tarkoituksena on kehittää jo olemassa olevia toimintatapoja paremmiksi. Toimintatutkimuksessa tutkija kuuluu tutkittavaan organisaatioon eikä sen ulkopuolelle. Tämä määritelmä ei ihan toteutunut, mutta olen tutkittavaan organisaatioon nähden näköalapaikalla.
Teoriaosuudessa käsiteltiin liiketoimintasuunnitelmaa sekä liiketoimintasuunnitelma osa-alueita. Näitä ovat muun muassa toiminta-ajatus, visio, strategia. Liiketoimintasuunnitelmaan otettiin erilliseksi osa-alueeksi liiketoimintaympäristö, jossa tarkastellaan liiketoimintaympäristöön makrotasolla vaikuttavia asioita, kilpailijoita, markkina-alueella olevia asiakkaita sekä itse yritystäkin. Markkinointisuunnitelma osiossa käytiin läpi markkinointisuunnitelman tarkoitusta sekä sisältöä. Lisäksi käsiteltiin yritystoiminnan riskejä ja tehtiin case-yritykselle PK-Haavan haavoittuvuusanalyysin. Näiden lisäksi tarkasteltiin rakennusalan nykytilaa ja tulevaisuuden ennusteita.
Liiketoiminta- ja markkinointisuunnitelma toimii hyvänä apuvälineenä nykytilan kartoittamisessa sekä tulevaisuuden suunnittelussa.
Opinnäytetyöni tutkimusmenetelmä oli toimintatutkimus, jonka tarkoituksena on kehittää jo olemassa olevia toimintatapoja paremmiksi. Toimintatutkimuksessa tutkija kuuluu tutkittavaan organisaatioon eikä sen ulkopuolelle. Tämä määritelmä ei ihan toteutunut, mutta olen tutkittavaan organisaatioon nähden näköalapaikalla.
Teoriaosuudessa käsiteltiin liiketoimintasuunnitelmaa sekä liiketoimintasuunnitelma osa-alueita. Näitä ovat muun muassa toiminta-ajatus, visio, strategia. Liiketoimintasuunnitelmaan otettiin erilliseksi osa-alueeksi liiketoimintaympäristö, jossa tarkastellaan liiketoimintaympäristöön makrotasolla vaikuttavia asioita, kilpailijoita, markkina-alueella olevia asiakkaita sekä itse yritystäkin. Markkinointisuunnitelma osiossa käytiin läpi markkinointisuunnitelman tarkoitusta sekä sisältöä. Lisäksi käsiteltiin yritystoiminnan riskejä ja tehtiin case-yritykselle PK-Haavan haavoittuvuusanalyysin. Näiden lisäksi tarkasteltiin rakennusalan nykytilaa ja tulevaisuuden ennusteita.
Liiketoiminta- ja markkinointisuunnitelma toimii hyvänä apuvälineenä nykytilan kartoittamisessa sekä tulevaisuuden suunnittelussa.