Videoherätteinen sadutus - voiko sadutushetkessä hyödyntää piirrosvideota?
Paukku, Tiia (2015)
Paukku, Tiia
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112618038
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112618038
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni aiheena oli tutkia voiko sadutushetkessä hyödyntää herätteenä piirrosvideota. Halusin selvittää, onko videoherätteisellä sadutuksella tuotteena potentiaalia ja millä tavoin ajatusta voisi lähteä jatkokehittämään.
Opinnäytetyöni toteutettiin yhteistyössä kahden päiväkotiryhmän sekä Videotiiviste Oy:n kanssa. Tiiviissä yhteistyössä Videotiivisteen kanssa tuotettiin videoherätteinä toimivien piirrosvideoiden tekninen toteutus. Tuotteen testaus hoidettiin päiväkotiryhmissä. Testaukseen osallistui kolme lastentarhanopettajaa ja yhdeksän lasta.
Työni teoriaosuus käsittelee sadutusmenetelmää ja siinä mahdollisesti esiintyviä ongelmakohtia. Teoriaosuudessa käsitellään myös videoherätteisen sadutuksen ajatusta, sen riskejä ja mahdollisuuksia. Näiden lisäksi teoriaosuudessa käsitellään piirrosvideota ja sen käyttöä herätteenä.
Työn toiminnallisessa osuudessa testattiin käytännössä, miten videoherätteinen sadutus toimii. Testauksen aikana havainnoin sadutustilanteita. Havainnoinnin tueksi testaukseen osallistuneille lastentarhanopettajille lähetettiin lyhyt kysely sähköpostitse. Toiminnallinen osuus ajoittui lokakuulle 2015, samoin kuin kyselyt.
Testaustuloksista ja kyselyn vastauksista ilmeni, että videoherätteinen sadutus toimii käytännössä. Erityisesti kyselyn kautta tuli ilmi hyviä kehittämisehdotuksia, joita tullaan hyödyntämään tuotteen jatkokehittelyssä.
Opinnäytetyöni toteutettiin yhteistyössä kahden päiväkotiryhmän sekä Videotiiviste Oy:n kanssa. Tiiviissä yhteistyössä Videotiivisteen kanssa tuotettiin videoherätteinä toimivien piirrosvideoiden tekninen toteutus. Tuotteen testaus hoidettiin päiväkotiryhmissä. Testaukseen osallistui kolme lastentarhanopettajaa ja yhdeksän lasta.
Työni teoriaosuus käsittelee sadutusmenetelmää ja siinä mahdollisesti esiintyviä ongelmakohtia. Teoriaosuudessa käsitellään myös videoherätteisen sadutuksen ajatusta, sen riskejä ja mahdollisuuksia. Näiden lisäksi teoriaosuudessa käsitellään piirrosvideota ja sen käyttöä herätteenä.
Työn toiminnallisessa osuudessa testattiin käytännössä, miten videoherätteinen sadutus toimii. Testauksen aikana havainnoin sadutustilanteita. Havainnoinnin tueksi testaukseen osallistuneille lastentarhanopettajille lähetettiin lyhyt kysely sähköpostitse. Toiminnallinen osuus ajoittui lokakuulle 2015, samoin kuin kyselyt.
Testaustuloksista ja kyselyn vastauksista ilmeni, että videoherätteinen sadutus toimii käytännössä. Erityisesti kyselyn kautta tuli ilmi hyviä kehittämisehdotuksia, joita tullaan hyödyntämään tuotteen jatkokehittelyssä.