Ohjaamisen taikaa : Eväitä ja tukea psykomotorisesta lähestymistavasta lasten perusliikuntakurssilla ohjaamiseen
Räsänen, Elina (2015)
Räsänen, Elina
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112617955
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112617955
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena ja tarkoituksena oli kehittää kurssisuunnitelma sekä antaa käytännöllisiä harjoitteita ja sovelluskykyisiä leikki- ideoita uusille tai jo kokeneille perusliikuntakurssin ohjaajille. Perusliikuntakurssi on Espoon liikuntapalveluiden kurssi, joka on tarkoitettu 5-7-vuotiaille motorista tukea tarvitseville lapsille. Opinnäytetyön kurssisuunnitelmassa ohjaamisen tukena käytettiin psykomotorista lähestymistapaa.
Opinnäytetyön käytännön tehtävät - ohjaaminen, kyselyn jakaminen vanhemmille lapsen esitiedoista, lasten testaaminen, kurssilla tehtävien suunnitelmien tekeminen ja toteuttaminen - ajoittuivat Espoon liikuntapalveluiden ohjatun kauden 2014- 2015 ajalle. Perusliikuntakurssin ohjaajat olivat suuressa roolissa työn toteuttajina. Ohjaajat työstivät ryhmän tapojen ja toimintatavan oppimista sekä havainnoivat lapsia liikunnassa. Tuntien teemat ja kurssisuunnitelma tehtiin ohjaajien kanssa yhdessä harjoitellen ja ohjaajat toteuttivat suunnitelmaa ryhmässä keväällä 2015. Ohjaajia, lapsia, liikunnansuunnittelijaa ja fysioterapeuttia haastateltiin kauden jälkeen.
Haastattelut tehtiin ohjaajille, lapsille ja neuvonantajille. Ohjaajahaastattelun tuloksena kausisuunnitelman myötä saatiin uusia mahdollisuuksia toimia myös vaikeissa ohjaustilanteissa. Haastattelussa ilmeni tarvetta kehittää lasten vanhemmille jaettavan esitietolomakkeen uudelleen muokkaamista sekä ohjaajien keskinäistä arvioimista tuntien kulusta. Liikunnansuunnittelijan ja fysioterapeutin kehittämistoiveena olivat ohjaajien kouluttaminen, tutustuminen vastaavanlaisiin ryhmiin ja osaamisen jakaminen tarpeen mukaan. Fysioterapeutti suositteli ohjaajia käyttämään visuaalista kuvataulua ohjauksen tukena.
Kokonaisuuden toteuttaminen kollegojen kautta sujui suhteellisen hyvin, vaikka haasteita prosessin aikana olikin. Haasteeksi koituivat tehtävien delegoiminen ryhmän ohjaajille ja psykomotorisen lähestymistavan ideologian välittäminen. Psykomotorisen lähestymistavan ajatukset antoivat käsityksen monista asioista, joita tulisi huomioida ohjaamisessa. Psykomotorinen lähestyminen antoi ohjaukseen rohkeutta kokeilla uusia näkökulmia ja sekä suunnitelman yhden kauden ajaksi. Opinnäytetyön on jatkossakin tarkoitus tulla mahdollisimman konkreettiseen käyttöön ja työssä kehittymiseen, etenkin lasten liikunnan ohjaamiseen.
Opinnäytetyön käytännön tehtävät - ohjaaminen, kyselyn jakaminen vanhemmille lapsen esitiedoista, lasten testaaminen, kurssilla tehtävien suunnitelmien tekeminen ja toteuttaminen - ajoittuivat Espoon liikuntapalveluiden ohjatun kauden 2014- 2015 ajalle. Perusliikuntakurssin ohjaajat olivat suuressa roolissa työn toteuttajina. Ohjaajat työstivät ryhmän tapojen ja toimintatavan oppimista sekä havainnoivat lapsia liikunnassa. Tuntien teemat ja kurssisuunnitelma tehtiin ohjaajien kanssa yhdessä harjoitellen ja ohjaajat toteuttivat suunnitelmaa ryhmässä keväällä 2015. Ohjaajia, lapsia, liikunnansuunnittelijaa ja fysioterapeuttia haastateltiin kauden jälkeen.
Haastattelut tehtiin ohjaajille, lapsille ja neuvonantajille. Ohjaajahaastattelun tuloksena kausisuunnitelman myötä saatiin uusia mahdollisuuksia toimia myös vaikeissa ohjaustilanteissa. Haastattelussa ilmeni tarvetta kehittää lasten vanhemmille jaettavan esitietolomakkeen uudelleen muokkaamista sekä ohjaajien keskinäistä arvioimista tuntien kulusta. Liikunnansuunnittelijan ja fysioterapeutin kehittämistoiveena olivat ohjaajien kouluttaminen, tutustuminen vastaavanlaisiin ryhmiin ja osaamisen jakaminen tarpeen mukaan. Fysioterapeutti suositteli ohjaajia käyttämään visuaalista kuvataulua ohjauksen tukena.
Kokonaisuuden toteuttaminen kollegojen kautta sujui suhteellisen hyvin, vaikka haasteita prosessin aikana olikin. Haasteeksi koituivat tehtävien delegoiminen ryhmän ohjaajille ja psykomotorisen lähestymistavan ideologian välittäminen. Psykomotorisen lähestymistavan ajatukset antoivat käsityksen monista asioista, joita tulisi huomioida ohjaamisessa. Psykomotorinen lähestyminen antoi ohjaukseen rohkeutta kokeilla uusia näkökulmia ja sekä suunnitelman yhden kauden ajaksi. Opinnäytetyön on jatkossakin tarkoitus tulla mahdollisimman konkreettiseen käyttöön ja työssä kehittymiseen, etenkin lasten liikunnan ohjaamiseen.