Markkinointimateriaalien identifiointi ja integrointi varastojärjestelmään
Närö, Joel (2015)
Närö, Joel
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112617952
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112617952
Tiivistelmä
Tämä insinöörityö tehtiin Haugen-Gruppen Oy:lle työn tekijän omasta aloitteesta. Työn tavoitteena oli luoda yrityksen markkinointimateriaaleille uudet toimivat koko organisaation tuntemat nimikkeet ja kehittää niiden varastointimenetelmiä ja kirjanpitoa.
Työ alkaa teoriaosuudella, joka keskittyy aluksi varastointiin ja sen merkitykseen yleisellä tasolla. Siitä siirrytään varaston ohjaukseen ja mittarien merkitykseen varastoinnissa ja yritysmaailmassa.
Työn yritysosuus alkoi markkinointimateriaalien prosessien nykytilan selvittämisellä. Prosesseista ja varastointimalleista löytyi ongelmia ja niitä lähdettiin ratkomaan. Työn tekovaiheessa yrityksessä tulikin tilanmuutoksia, joiden takia markkinointimateriaalien uudelleensijoittaminen tapahtui odotettua nopeammin. Varastopäällikön kanssa tehtyjen päätösten nojalla materiaalit siirrettiin varaston saapuvien tavaroiden yläpuolella olevalle parvelle, jossa niille luotiin uusi hyllyjärjestelmä. Tämän seurauksena materiaalit pysyvät paremmin järjestyksessä ja kirjattuina.
Työssä keskityttiin myös luomaan uusi koko organisaation tuntema identifiointi markkinointimateriaaleille, sekä uusia sääntöjä varastoon, jotka helpottavat jatkossa markkinointimateriaalien kirjanpitoa. Myös tietovirran selkeyttäminen oli osa prosessien helpottamista. Näillä tulevilla muutoksilla pystytään helpottamaan varaston henkilökunnan ja muun organisaation työntekoa. Liitteet 9 - 16 sisältävät työn tutkimusosuuden, ja ne luovutetaan muiden liitteiden tavoin vain työn tilaajan käyttöön.
Uuden identifioinnin ja sääntöjen käyttöönotto jää kuitenkin yrityksen operatiivisen johdon vastuulle ja työtä tehdessä tulikin monesti ilmi Haugen-Gruppen Oy:n varaston kapasiteetti ja sen riittävyys. Operatiivisen johdon tuleekin miettiä, kuinka pitkään tämän kapasiteetin varastolla ja henkilökunnalla pystytään jatkamaan yrityksen kasvua.
Työ alkaa teoriaosuudella, joka keskittyy aluksi varastointiin ja sen merkitykseen yleisellä tasolla. Siitä siirrytään varaston ohjaukseen ja mittarien merkitykseen varastoinnissa ja yritysmaailmassa.
Työn yritysosuus alkoi markkinointimateriaalien prosessien nykytilan selvittämisellä. Prosesseista ja varastointimalleista löytyi ongelmia ja niitä lähdettiin ratkomaan. Työn tekovaiheessa yrityksessä tulikin tilanmuutoksia, joiden takia markkinointimateriaalien uudelleensijoittaminen tapahtui odotettua nopeammin. Varastopäällikön kanssa tehtyjen päätösten nojalla materiaalit siirrettiin varaston saapuvien tavaroiden yläpuolella olevalle parvelle, jossa niille luotiin uusi hyllyjärjestelmä. Tämän seurauksena materiaalit pysyvät paremmin järjestyksessä ja kirjattuina.
Työssä keskityttiin myös luomaan uusi koko organisaation tuntema identifiointi markkinointimateriaaleille, sekä uusia sääntöjä varastoon, jotka helpottavat jatkossa markkinointimateriaalien kirjanpitoa. Myös tietovirran selkeyttäminen oli osa prosessien helpottamista. Näillä tulevilla muutoksilla pystytään helpottamaan varaston henkilökunnan ja muun organisaation työntekoa. Liitteet 9 - 16 sisältävät työn tutkimusosuuden, ja ne luovutetaan muiden liitteiden tavoin vain työn tilaajan käyttöön.
Uuden identifioinnin ja sääntöjen käyttöönotto jää kuitenkin yrityksen operatiivisen johdon vastuulle ja työtä tehdessä tulikin monesti ilmi Haugen-Gruppen Oy:n varaston kapasiteetti ja sen riittävyys. Operatiivisen johdon tuleekin miettiä, kuinka pitkään tämän kapasiteetin varastolla ja henkilökunnalla pystytään jatkamaan yrityksen kasvua.