Sosiaalisen median käyttöönottosuunnitelma Lohjan Synsamille
Virta, Tiina (2015)
Virta, Tiina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112617917
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112617917
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä sosiaalisen median käyttöönottosuunnitelma paikalliselle optikkoliikkeelle, Synsamille. Tavoitteena oli valikoida Synsamille sopivimmat sosiaalisen median kanavat, joiden avulla se pystyisi olemaan paremmin asiakkaisiinsa yhteydessä.
Opinnäytetyön viitekehys muodostui sosiaalisesta mediasta, sosiaalisen median työkaluista ja käyttöönottosuunnitelmasta. Kehittämistyön tutkimus- ja kehittämismenetelminä käytettiin haastatteluita, kyselytutkimusta sekä tutkittiin internetin keskustelupalstoilta keskusteluaiheita, jotka liittyivät silmiin.
Kyselytutkimustulosten perusteella sosiaalisen median käyttöönottosuunnitelman kohteiksi valittiin Facebook ja Instagram. Internetin keskustelupalstojen avulla tehtiin sisällöllisiä ehdotuksia valituille sosiaalisen median kanaville. Valikoiduista sosiaalisen median kanavista koostettiin SWOT-analyysit, joissa kuvattiin Synsamin kannalta valittujen kanavien vahvuuksia, heikkouksia, mahdollisuuksia ja uhkia.
SWOT-analyysin jälkeen Facebookille ja Instagramille tehtiin käyttöönottosuunnitelma ja ka-navastrategia. Kanavastrategiassa otettiin huomioon käytettävissä olevat resurssit.
Jatkotoimenpiteiksi esitettiin valittujen sosiaalisten median kanavien tarkkailua ja mahdollisten jatkotoimenpiteiden tekemistä. Jatkotoimenpiteisiin kuului toisen sosiaalisen median poistaminen tai uuden käyttöönottaminen.
Opinnäytetyön viitekehys muodostui sosiaalisesta mediasta, sosiaalisen median työkaluista ja käyttöönottosuunnitelmasta. Kehittämistyön tutkimus- ja kehittämismenetelminä käytettiin haastatteluita, kyselytutkimusta sekä tutkittiin internetin keskustelupalstoilta keskusteluaiheita, jotka liittyivät silmiin.
Kyselytutkimustulosten perusteella sosiaalisen median käyttöönottosuunnitelman kohteiksi valittiin Facebook ja Instagram. Internetin keskustelupalstojen avulla tehtiin sisällöllisiä ehdotuksia valituille sosiaalisen median kanaville. Valikoiduista sosiaalisen median kanavista koostettiin SWOT-analyysit, joissa kuvattiin Synsamin kannalta valittujen kanavien vahvuuksia, heikkouksia, mahdollisuuksia ja uhkia.
SWOT-analyysin jälkeen Facebookille ja Instagramille tehtiin käyttöönottosuunnitelma ja ka-navastrategia. Kanavastrategiassa otettiin huomioon käytettävissä olevat resurssit.
Jatkotoimenpiteiksi esitettiin valittujen sosiaalisten median kanavien tarkkailua ja mahdollisten jatkotoimenpiteiden tekemistä. Jatkotoimenpiteisiin kuului toisen sosiaalisen median poistaminen tai uuden käyttöönottaminen.