Musiikkituokion merkitys lapselle varhaiskasvatuksessa
Lindroos, Ida (2015)
Lindroos, Ida
Vaasan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112617906
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112617906
Tiivistelmä
Tämän laadullisen toimintatutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mitä musiikkituokiot merkitsevät lapselle varhaiskasvatuksessa sekä miten lapsen käyttäytyminen tai toiminta muuttuu musiikkituokion aikana. Tutkimus toteutettiin yksityisessä Kalliokadun päiväkodissa keväällä 2015 havainnointia ja haastattelua apuna käyttäen. Musiikkituokioiden toivottiin tuovan päiväkotiin uusia toimintamalleja, joita päiväkodissa voitaisiin myöhemmin hyödyntää.
Musiikkituokioita järjestettiin Kalliokadun päiväkodissa yhteensä viisi. Tutkimuksen kohderyhmänä oli yksitoista 4-6-vuotiasta lasta sekä päiväkodissa työskentelevä lastentarhanopettaja. Musiikkituokiot sisälsivät teemasta riippuen laulua, soittoa, liikuntaa, kuvataidetta tai kuuntelua. Musiikkituokioiden aikana lapsia havainnoitiin ja tuokion loputtua havainnot kirjattiin ylös. Päiväkodissa työskentelevää lastentarhanopettajaa haastateltiin ennen ensimmäistä musiikkituokiota sekä jokaisen musiikkituokion jälkeen. Jokaisen tuokion loputtua lapset saivat tunnekorttien avulla kertoa omat mielipiteensä musiikkituokioista.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu varhaiskasvatuksesta, musiikin oppimiseen vaikuttavista tekijöistä, luovuudesta sekä lapsen musiikillisesta kehityksestä. Opinnäytetyössä kuvataan tutkimuksen tarkoitus ja toteutus sekä havainnoinnin ja haastattelun avulla saadut tutkimustulokset. Opinnäytetyö päättyy johtopäätöksiin ja pohdintaan.
Tutkimus osoittaa, että musiikkikasvatus on päiväkodissa erittäin tärkeää. Musiikki vaikuttaa lapsen kehitykseen sekä tukee lapsen sosiaalisia, kognitiivisia, emotionaalisia sekä motorisia taitoja.
Musiikkituokioita järjestettiin Kalliokadun päiväkodissa yhteensä viisi. Tutkimuksen kohderyhmänä oli yksitoista 4-6-vuotiasta lasta sekä päiväkodissa työskentelevä lastentarhanopettaja. Musiikkituokiot sisälsivät teemasta riippuen laulua, soittoa, liikuntaa, kuvataidetta tai kuuntelua. Musiikkituokioiden aikana lapsia havainnoitiin ja tuokion loputtua havainnot kirjattiin ylös. Päiväkodissa työskentelevää lastentarhanopettajaa haastateltiin ennen ensimmäistä musiikkituokiota sekä jokaisen musiikkituokion jälkeen. Jokaisen tuokion loputtua lapset saivat tunnekorttien avulla kertoa omat mielipiteensä musiikkituokioista.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu varhaiskasvatuksesta, musiikin oppimiseen vaikuttavista tekijöistä, luovuudesta sekä lapsen musiikillisesta kehityksestä. Opinnäytetyössä kuvataan tutkimuksen tarkoitus ja toteutus sekä havainnoinnin ja haastattelun avulla saadut tutkimustulokset. Opinnäytetyö päättyy johtopäätöksiin ja pohdintaan.
Tutkimus osoittaa, että musiikkikasvatus on päiväkodissa erittäin tärkeää. Musiikki vaikuttaa lapsen kehitykseen sekä tukee lapsen sosiaalisia, kognitiivisia, emotionaalisia sekä motorisia taitoja.