Yhteistoiminnallinen koulutus Santasportin lasten ja nuorten ohjaajille : Laatua ohjaukseen
Saranpää, Eva; Liias, Emmi (2015)
Saranpää, Eva
Liias, Emmi
Lapin ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112517697
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112517697
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii Santasport Lapin Urheiluopisto ja työ on suunnattu edistämään lasten ja nuorten liikuntaa. Opinnäytetyön tavoitteena on luoda koulutuspaketti, joka perehdyttää lasten ja nuorten ohjaajia laadukkaaseen ohjaamiseen. Tarkoituksena on yhtenäistää Santasportin lasten ja nuorten ohjaajien näkemyksiä sekä taata laadukasta ohjausta lapsille ja nuorille ohjaajan ammattitaidosta riippumatta.
Toiminnallinen opinnäytetyö koostuu raportista ja tuotoksesta. Raportti sisältää tuotosta tukevan teoreettisen viitekehyksen ja opinnäytetyöprosessin kuvauksen. Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään yhteistoiminnallista oppimista, pienryhmätyöskentelyä, vuorovaikutusta ja sosiaalisia taitoja sekä koulutuksen järjestämistä. Opinnäytetyöprosessissa kuvataan työn etenemistä ja tuotoksen valmistumiseen vaikuttaneita vaiheita.
Tuotoksena laadittiin kouluttajille suunnattu koulutuspaketti, joka sisältää lyhyitä ja ytimekkäitä ohjeita koulutuksen järjestämisen tueksi sekä kolme koulutusrunkoa. Koulutusrunkojen teemat ovat valmistautuminen ja organisointi, ryhmänhallinta sekä lapsen maailmaan samaistuminen. Teemat sisältävät niille tarkoituksenmukaisia yhteistoiminnallisia menetelmiä, joita soveltamalla kouluttaja voi laatia osallistujien tarpeita vastaavia koulutuskertoja.
Koulutus pilotoitiin tiivistetysti, jolloin lopullista versiota koulutuspaketista ei ole testattu. Tämä antaa työlle jatkotutkimuksen mahdollisuuden. Pilotoinnissa esiintyneet kehityskohdat on huomioitu varsinaisessa koulutuspaketissa, jolloin se sai lopullisen muotonsa.
Toiminnallinen opinnäytetyö koostuu raportista ja tuotoksesta. Raportti sisältää tuotosta tukevan teoreettisen viitekehyksen ja opinnäytetyöprosessin kuvauksen. Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään yhteistoiminnallista oppimista, pienryhmätyöskentelyä, vuorovaikutusta ja sosiaalisia taitoja sekä koulutuksen järjestämistä. Opinnäytetyöprosessissa kuvataan työn etenemistä ja tuotoksen valmistumiseen vaikuttaneita vaiheita.
Tuotoksena laadittiin kouluttajille suunnattu koulutuspaketti, joka sisältää lyhyitä ja ytimekkäitä ohjeita koulutuksen järjestämisen tueksi sekä kolme koulutusrunkoa. Koulutusrunkojen teemat ovat valmistautuminen ja organisointi, ryhmänhallinta sekä lapsen maailmaan samaistuminen. Teemat sisältävät niille tarkoituksenmukaisia yhteistoiminnallisia menetelmiä, joita soveltamalla kouluttaja voi laatia osallistujien tarpeita vastaavia koulutuskertoja.
Koulutus pilotoitiin tiivistetysti, jolloin lopullista versiota koulutuspaketista ei ole testattu. Tämä antaa työlle jatkotutkimuksen mahdollisuuden. Pilotoinnissa esiintyneet kehityskohdat on huomioitu varsinaisessa koulutuspaketissa, jolloin se sai lopullisen muotonsa.