Kitaransoitolla hyvinvointia moniaistisesti
Kokkarinen, Asta (2015)
Kokkarinen, Asta
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112517683
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112517683
Tiivistelmä
Unelma oman yrityksen perustamisesta on inspiroinut tekemään tämän opinnäytetyön, jonka tavoitteina oli saada tuotepilotin avulla tietoa palvelun kehittämiseen ja soveltaa luovien toimintojen osaamista käytäntöön. Opinnäytetyö toteutettiin toimintatutkimuksellisella otteella. Tutkimuskysymyksillä etsittiin vastauksia siihen, miten moniaistisuudella tuotetaan hyvinvointia ja mistä tuotteen osasta asiakkaat olivat valmiita maksamaan. Tuotetta testattiin käytännössä kitarapilotin avulla, joka toteutettiin Espoossa Jukeboksi-nimisessä tilassa touko-kesäkuussa 2015. Tiedonkeruumenetelminä käytettiin haastattelua, soiton ja keskustelun äänittämistä, kuvallista palautetta sekä palautelomaketta. Opinnäytetyön teoriaosuus muodostuu toimintatutkimuksellisen työotteen perustelusta, hyvinvoinnin tuottamisesta, moniaistisesta oppimisesta ja liiketoimintaosaamisen teoriasta.
Kitarapilotin oppitunnit toteutettiin moniaistisesti asiakkaiden oppimistyylit ja soittokokemus huomioon ottaen. Oppitunteihin kuului kaakaocappuccinon äärellä päivän kuulumisista keskusteleminen. Soitonopetus tapahtui asiakkaiden suosikkilaulujen ja komppilapun avulla.
Asiakaspalautteen mukaan soiton ohjaamiseen ja opettamiseen oltiin tyytyväisiä, samoin oppituntien rakenteeseen. Asiakkaat olisivat olleet valmiita maksamaan erityisesti kiireettömästä tunnelmasta ja kahvihetkestä. Loppupohdinnassa esitellään uutta komppilappumallia ja asiakaslähtöistä tuotemallia aiemmin esitettyyn teoriatietoon pohjaten ja sosiaalialan tulevaisuudennäkymät huomioon ottaen.
Kitarapilotin oppitunnit toteutettiin moniaistisesti asiakkaiden oppimistyylit ja soittokokemus huomioon ottaen. Oppitunteihin kuului kaakaocappuccinon äärellä päivän kuulumisista keskusteleminen. Soitonopetus tapahtui asiakkaiden suosikkilaulujen ja komppilapun avulla.
Asiakaspalautteen mukaan soiton ohjaamiseen ja opettamiseen oltiin tyytyväisiä, samoin oppituntien rakenteeseen. Asiakkaat olisivat olleet valmiita maksamaan erityisesti kiireettömästä tunnelmasta ja kahvihetkestä. Loppupohdinnassa esitellään uutta komppilappumallia ja asiakaslähtöistä tuotemallia aiemmin esitettyyn teoriatietoon pohjaten ja sosiaalialan tulevaisuudennäkymät huomioon ottaen.