Vesilahden kunnan facebook-sivujen potentiaali matkailun mainonnassa ja markkinoinnissa
Riikonen, Susanna (2015)
Riikonen, Susanna
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112517646
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112517646
Tiivistelmä
Tässä työssä liikkeelle lähdettiin aiheella ”Vesilahden kunnan Facebook-sivut”. Haluttiin lähteä etsimään tietoa siitä, kuinka Facebookia voitaisiin matkailullisissa asioissa hyödyntää kotisivujen rinnalla markkinointi- ja mainoskanavana. Ongelmana oli, ettei sen mahdollisuuksista vielä tiedetty paljoa ja kaivattiin asioita, joilla toiminnasta tehtäisiin näkyvää ja kiinnostavaa ihmisille.
Tutkimusmenetelmäksi lopulta valikoitui kysely, joka toteutettiin Tampereen Kotimaan matkailumessuilla huhtikuussa 2014 kunnille ja potentiaalisille kuntamatkailijoille. Kyselyssä etsittiin vastauksia, kuinka Facebookia hyödynnetään, koetaanko se tärkeäksi nyt ja onko siitä tähän mennessä ollut hyötyä. Myös tulevaisuuden visioista oli kysymys. Potentiaalisilta matkailijoilta puolestaan kysyttiin, mitä he kaipaisivat tai kokisivat hyvänä tai hyödyllisenä asiana kuntien Facebook-sivuilla. Tulokset osoittivat, että toiminta on vielä melko vähäistä, mutta kasvussa ja negatiivisena asiana kukaan ei Facebookia nähnyt. Parhaaksi toiminaväyläksi sitä kukaan ei ylistänyt, mutta mukavana, uudentyyppisenä ja ihmisläheisenä lisäpalveluna se osoittautui toimivan.
Loppupäätelmäksi tuli siis, että sosiaalinen media on hurjalla vauhdilla kasvava paikka, joka muuttuu koko ajan tuoden mukanaan aina uusia palveluita ja samalla jättäen jälkeen vanhoja. Nyt Facebook on todella suosittu ja toimiva kanava, koska siellä todella suuri osa sosiaalisessa mediassa mukana olevista ihmisistä on ja toimii, mutta tulevaisuudessa jokin uusi palvelu voi olla vielä mullistavampi, johon kaikki siirtyvät.
Tutkimusmenetelmäksi lopulta valikoitui kysely, joka toteutettiin Tampereen Kotimaan matkailumessuilla huhtikuussa 2014 kunnille ja potentiaalisille kuntamatkailijoille. Kyselyssä etsittiin vastauksia, kuinka Facebookia hyödynnetään, koetaanko se tärkeäksi nyt ja onko siitä tähän mennessä ollut hyötyä. Myös tulevaisuuden visioista oli kysymys. Potentiaalisilta matkailijoilta puolestaan kysyttiin, mitä he kaipaisivat tai kokisivat hyvänä tai hyödyllisenä asiana kuntien Facebook-sivuilla. Tulokset osoittivat, että toiminta on vielä melko vähäistä, mutta kasvussa ja negatiivisena asiana kukaan ei Facebookia nähnyt. Parhaaksi toiminaväyläksi sitä kukaan ei ylistänyt, mutta mukavana, uudentyyppisenä ja ihmisläheisenä lisäpalveluna se osoittautui toimivan.
Loppupäätelmäksi tuli siis, että sosiaalinen media on hurjalla vauhdilla kasvava paikka, joka muuttuu koko ajan tuoden mukanaan aina uusia palveluita ja samalla jättäen jälkeen vanhoja. Nyt Facebook on todella suosittu ja toimiva kanava, koska siellä todella suuri osa sosiaalisessa mediassa mukana olevista ihmisistä on ja toimii, mutta tulevaisuudessa jokin uusi palvelu voi olla vielä mullistavampi, johon kaikki siirtyvät.