Hoitotyön johtaminen työhyvinvoinnin tukena
Nikkinen, Marja (2015)
Nikkinen, Marja
Lapin ammattikorkeakoulu
2015
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112517643
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112517643
Tiivistelmä
Kehittämistyöni tarkoituksena oli kuvailla Kolarin terveyskeskuksen henkilökunnan käsityksiä hyvästä hoitotyön johtajasta ja minkälaisia vaikutuksia hyvällä johtamisella on työhyvinvointiin. Kehittämistyöni tavoitteena oli edistää työhyvinvointia Kolarin terveyskeskuksessa. Kehittämistyön tulosten avulla voidaan kehittää Kolarin terveyskeskuksen hoitotyön johtajuutta yhdessä työn-tekijöiden kanssa. Hoitotyön johtajat ja esimiehet saavat tietoa siitä, mitä työntekijät toivovat hyvältä johtajalta, ja millä tavalla johtajuus ja johtaminen vaikuttavat työntekijöiden työhyvinvointiin.
Kehittämistyöni on tapaustutkimus ja lähestymistapa on kvalitatiivinen eli laadullinen. Tutkimusaineiston keräsin Kolarin terveyskeskuksessa työskentele-viltä hoitotyöntekijöiltä (n=30). Heihin kuuluvat terveydenhoitajat, sairaanhoita-jat ja lähi- ja perushoitajat. Aineistohankintamenetelmänä käytin avoimia kysy-myksiä, joihin vastattiin esseen muodossa (n=11). Analysoin aineiston induk-tiivisesti sisällön analyysillä.
Kehittämistyön tuloksista kävi ilmi, että hoitotyöntekijät odottavat hoitotyön johtajan olevan hoitotyön ammattilainen, jolla on hoitotyön koulutus, työkokemusta hoitotyöstä sekä johtamiskokemusta. Johtamisen piirteinä häneltä odotetaan osaamisen johtamista, arvostavaa johtamista sekä itsensä johtamista. Hän on kehittämis- ja koulutusmyönteinen ja haluaa kehittää hoitotyötä ja työntekijöiden osaamista. Arvostavana johtajana hän arvostaa työntekijöitään, ja on tasapuolinen ja oikeudenmukainen kaikkia kohtaan. Itsensä johtajana, hänellä on hyvä itsetuntemus, joka auttaa häntä johtamaan paremmin työntekijöitään.
Kehittämistyön tuloksissa tuli esille, että osaamisen johtamisella, työhyvinvointitekijöiden tunnistamisella ja arvostuksen kokemuksilla, on vaikutusta työhyvinvointiin. Osaamisen varmistaminen ja tukeminen koulutuksilla koetaan tärkeänä. Arvostuksen kokemukset, joihin liittyy työntekijöiden tasapuolinen ja oikeudenmukainen kohtelu, lisäävät työhyvinvointia. Hoitotyön johtajan odotetaan tunnistavan erilaiset työhyvinvointiin vaikuttavat tekijät kuten resurssipula, rekrytointiongelmat ja työn fyysiset ja psyykkiset kuormitustekijät.
Kehittämistyöni on tapaustutkimus ja lähestymistapa on kvalitatiivinen eli laadullinen. Tutkimusaineiston keräsin Kolarin terveyskeskuksessa työskentele-viltä hoitotyöntekijöiltä (n=30). Heihin kuuluvat terveydenhoitajat, sairaanhoita-jat ja lähi- ja perushoitajat. Aineistohankintamenetelmänä käytin avoimia kysy-myksiä, joihin vastattiin esseen muodossa (n=11). Analysoin aineiston induk-tiivisesti sisällön analyysillä.
Kehittämistyön tuloksista kävi ilmi, että hoitotyöntekijät odottavat hoitotyön johtajan olevan hoitotyön ammattilainen, jolla on hoitotyön koulutus, työkokemusta hoitotyöstä sekä johtamiskokemusta. Johtamisen piirteinä häneltä odotetaan osaamisen johtamista, arvostavaa johtamista sekä itsensä johtamista. Hän on kehittämis- ja koulutusmyönteinen ja haluaa kehittää hoitotyötä ja työntekijöiden osaamista. Arvostavana johtajana hän arvostaa työntekijöitään, ja on tasapuolinen ja oikeudenmukainen kaikkia kohtaan. Itsensä johtajana, hänellä on hyvä itsetuntemus, joka auttaa häntä johtamaan paremmin työntekijöitään.
Kehittämistyön tuloksissa tuli esille, että osaamisen johtamisella, työhyvinvointitekijöiden tunnistamisella ja arvostuksen kokemuksilla, on vaikutusta työhyvinvointiin. Osaamisen varmistaminen ja tukeminen koulutuksilla koetaan tärkeänä. Arvostuksen kokemukset, joihin liittyy työntekijöiden tasapuolinen ja oikeudenmukainen kohtelu, lisäävät työhyvinvointia. Hoitotyön johtajan odotetaan tunnistavan erilaiset työhyvinvointiin vaikuttavat tekijät kuten resurssipula, rekrytointiongelmat ja työn fyysiset ja psyykkiset kuormitustekijät.