MENTOROINNIN MAHDOLLISUUDET DIAKONIATYÖSSÄ : artikkeliopinnäytetyö
Leppänen, Riikka (2015)
Lataukset:
Leppänen, Riikka
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112517633
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112517633
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Leppänen, Riikka. Mentoroinnin mahdollisuudet diakoniatyössä. Diak etelä, syksy 2015, 19 s., 1 liite. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + diakonian viran kelpoisuus.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata mentoroinnin mahdollisuuksia diakoniatyössä. Työssä huomioitiin diakoniatyön erityispiirteitä kuten hengellisyys, ihmissuhdetyön tunnekuormitus, myötätuntouupuminen sekä individualistinen työkulttuuri. Opinnäytetyö koostui lehtiartikkelista ja raportista.
Mentorointi on monipuolinen menetelmä tukea uuden diakoniatyöntekijän ammatillisen pätevyyden kehittymistä, mutta sen avulla voidaan myös luoda uutta, kehittää työtä sekä tukea työssä jaksamista. Mentorointi on myös yksi keino osaamisen ja ns. hiljaisen tiedon jakamiseen.
Tässä työssä mentoroinnilla tarkoitettiin tasapuolista kumppanuussuhdetta, jossa korostuvat jaettu oppiminen ja yhteinen asioiden tarkastelu. Diakoniatyössä tähän matkakumppanuuteen kuuluu olennaisena osana myös hengellinen ohjaus.
Onnistuneesta kumppanuussuhteesta hyötyvät molemmat osapuolet sekä koko työyhteisö. Avoimuus ja luottamus lisääntyvät, syntyy uusia yhteisiä oivalluksia, molempien hiljainen tieto ja osaaminen tulevat jaetuksi. Parhaimmillaan kumppanuussuhde synnyttää työntekijöissä jotakin uutta, joka voi näkyä heidän suhteessaan läheisiin ja asiakkaisiin.
Asiasanat: diakoniatyö, mentorointi, hengellinen ohjaus
Leppänen, Riikka. Mentoroinnin mahdollisuudet diakoniatyössä. Diak etelä, syksy 2015, 19 s., 1 liite. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + diakonian viran kelpoisuus.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata mentoroinnin mahdollisuuksia diakoniatyössä. Työssä huomioitiin diakoniatyön erityispiirteitä kuten hengellisyys, ihmissuhdetyön tunnekuormitus, myötätuntouupuminen sekä individualistinen työkulttuuri. Opinnäytetyö koostui lehtiartikkelista ja raportista.
Mentorointi on monipuolinen menetelmä tukea uuden diakoniatyöntekijän ammatillisen pätevyyden kehittymistä, mutta sen avulla voidaan myös luoda uutta, kehittää työtä sekä tukea työssä jaksamista. Mentorointi on myös yksi keino osaamisen ja ns. hiljaisen tiedon jakamiseen.
Tässä työssä mentoroinnilla tarkoitettiin tasapuolista kumppanuussuhdetta, jossa korostuvat jaettu oppiminen ja yhteinen asioiden tarkastelu. Diakoniatyössä tähän matkakumppanuuteen kuuluu olennaisena osana myös hengellinen ohjaus.
Onnistuneesta kumppanuussuhteesta hyötyvät molemmat osapuolet sekä koko työyhteisö. Avoimuus ja luottamus lisääntyvät, syntyy uusia yhteisiä oivalluksia, molempien hiljainen tieto ja osaaminen tulevat jaetuksi. Parhaimmillaan kumppanuussuhde synnyttää työntekijöissä jotakin uutta, joka voi näkyä heidän suhteessaan läheisiin ja asiakkaisiin.
Asiasanat: diakoniatyö, mentorointi, hengellinen ohjaus