Motivoiva toimintatapa suuhygienistin työssä : motivoiva suuhygienisti -opetusmateriaali Savonia-ammattikorkeakoulun suuhygienistin tutkinto-ohjelmalle
Niskanen, Mira; Koivu, Susanna (2015)
Niskanen, Mira
Koivu, Susanna
Savonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112417435
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112417435
Tiivistelmä
Suuhygienistin työnkuvaan liittyy oleellisena osana asiakkaan suun omahoidon ohjaus. Ohjauksella pyritään osallis-tamaan ja motivoimaan asiakasta huolehtimaan itsenäisesti suunsa terveydestä, sekä ennalta ehkäisemään suun sairauksien syntyä. Motivoiva toimintatapa on paljon tutkittu ohjausmenetelmä ja se on todettu merkittäväksi ja varteenotettavaksi menetelmäksi potilaan elämäntapamuutoksen tukemisessa. Vaikka tutkimukset eivät voi vielä osoittaa motivoivan toimintatavan toimivuutta juuri suun terveydenhoidossa, sitä kuitenkin pidetään potentiaalisena ja lupaavana ohjausmenetelmänä myös suun terveyttä edistävässä työssä.
Opinnäytetyön aiheena on motivoivan toimintatavan käyttö suuhygienistin toteuttamassa suun omahoidon ohjauk-sessa. Opinnäytetyö toteutettiin kehittämishankkeena ja sen tuotoksena syntyi Motivoiva suuhygienisti -opetusmateriaali. Kehittämishankkeen tarkoituksena oli tuottaa suuhygienistin tutkinto-ohjelman suun terveyden edistämiseen liittyvää opetusmateriaalia. Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää Savonia-ammattikorkeakoulun opetusmateriaalia motivoivasta toimintatavasta, jotta tulevat suuhygienistit saisivat paremmat valmiudet ohjata potilasta työssään.
Motivoiva suuhygienisti -opetusmateriaali koostuu opetusvideoista ja tehtävistä, joissa aihetta käsitellään suuhy-gienistin vastaanotolla tapahtuvien ohjaustilanteiden kautta. Videot rakentuvat kolmen teeman ympärille, jotka tuovat motivoivan toimintatavan käytäntöön. Teemoja ovat motivoiva toimintatapa, avoimet kysymykset osana motivoivaa toimintatapaa sekä transteoreettinen muutosvaihemalli ja motivoiva toimintatapa. Motivoiva suuhygienisti -opetusmateriaali on ensisijaisesti tarkoitettu Savonia-ammattikorkeakoulun opetusmateriaaliksi suuhygienis-tiopiskelijoiden opetukseen, mutta opetusmateriaalia voi käyttää myös jo työelämässä olevien suuhygienistien täy-dennyskoulutusmateriaalina. Tämän myötä myös potilaat saavat vaikuttavampaa suun omahoidon ohjausta ja tukea elämäntapamuutosten tekemisessä.
Motivoiva suuhygienisti -opetusmateriaalia testattiin Savonia-ammattikorkeakoulun TS14S-suuhygienistiopiskelijoiden opetuksessa. Palautekyselyssä pyydettiin kommentoimaan opetusmateriaalin sisältöä ja ulkoasua. Opiskelijoiden ja opettajien palautteen perusteella opetusmateriaaliin oltiin tyytyväisiä. Opetusmateriaalin sisältöä pidettiin havainnollistavana, herättelevänä ja sopivan haastavana. Opiskelijoiden antaman palautteen perusteella opetusmateriaalin transteoreettista muutosvaihemallin kuviota muokattiin ehdotusten mukaan loogisemmin eteneväksi. Muuten ulkoasua pidettiin miellyttävänä ja selkeänä sekä materiaalia rakenteeltaan loogisesti etenevänä.
Motivoiva suuhygienisti -opetusmateriaalia voisi jatkossa kehittää jatkamalla sitä eri ohjausmenetelmiä käsittelevillä osilla, jolloin niistä muodostuisi ohjausmenetelmiä opettava opetusmateriaalikokoelma. Tulevaisuudessa Motivoiva suuhygienisti -opetusmateriaalin levitys työelämän käyttöön voi muodostua haasteeksi. Artikkelin kirjoittaminen suun terveydenhuoltoalan lehteen on kannattavaa opetusmateriaalin tavoitettavuuden edistämiseksi.
Opinnäytetyön aiheena on motivoivan toimintatavan käyttö suuhygienistin toteuttamassa suun omahoidon ohjauk-sessa. Opinnäytetyö toteutettiin kehittämishankkeena ja sen tuotoksena syntyi Motivoiva suuhygienisti -opetusmateriaali. Kehittämishankkeen tarkoituksena oli tuottaa suuhygienistin tutkinto-ohjelman suun terveyden edistämiseen liittyvää opetusmateriaalia. Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää Savonia-ammattikorkeakoulun opetusmateriaalia motivoivasta toimintatavasta, jotta tulevat suuhygienistit saisivat paremmat valmiudet ohjata potilasta työssään.
Motivoiva suuhygienisti -opetusmateriaali koostuu opetusvideoista ja tehtävistä, joissa aihetta käsitellään suuhy-gienistin vastaanotolla tapahtuvien ohjaustilanteiden kautta. Videot rakentuvat kolmen teeman ympärille, jotka tuovat motivoivan toimintatavan käytäntöön. Teemoja ovat motivoiva toimintatapa, avoimet kysymykset osana motivoivaa toimintatapaa sekä transteoreettinen muutosvaihemalli ja motivoiva toimintatapa. Motivoiva suuhygienisti -opetusmateriaali on ensisijaisesti tarkoitettu Savonia-ammattikorkeakoulun opetusmateriaaliksi suuhygienis-tiopiskelijoiden opetukseen, mutta opetusmateriaalia voi käyttää myös jo työelämässä olevien suuhygienistien täy-dennyskoulutusmateriaalina. Tämän myötä myös potilaat saavat vaikuttavampaa suun omahoidon ohjausta ja tukea elämäntapamuutosten tekemisessä.
Motivoiva suuhygienisti -opetusmateriaalia testattiin Savonia-ammattikorkeakoulun TS14S-suuhygienistiopiskelijoiden opetuksessa. Palautekyselyssä pyydettiin kommentoimaan opetusmateriaalin sisältöä ja ulkoasua. Opiskelijoiden ja opettajien palautteen perusteella opetusmateriaaliin oltiin tyytyväisiä. Opetusmateriaalin sisältöä pidettiin havainnollistavana, herättelevänä ja sopivan haastavana. Opiskelijoiden antaman palautteen perusteella opetusmateriaalin transteoreettista muutosvaihemallin kuviota muokattiin ehdotusten mukaan loogisemmin eteneväksi. Muuten ulkoasua pidettiin miellyttävänä ja selkeänä sekä materiaalia rakenteeltaan loogisesti etenevänä.
Motivoiva suuhygienisti -opetusmateriaalia voisi jatkossa kehittää jatkamalla sitä eri ohjausmenetelmiä käsittelevillä osilla, jolloin niistä muodostuisi ohjausmenetelmiä opettava opetusmateriaalikokoelma. Tulevaisuudessa Motivoiva suuhygienisti -opetusmateriaalin levitys työelämän käyttöön voi muodostua haasteeksi. Artikkelin kirjoittaminen suun terveydenhuoltoalan lehteen on kannattavaa opetusmateriaalin tavoitettavuuden edistämiseksi.