B2B-verkkokaupan markkinointiviestintäsuunnitelma
Luoma, Hanna (2015)
Luoma, Hanna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112417394
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112417394
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli luoda markkinointiviestintäsuunnitelma Yritys Oy:n kehitteillä olevalle verkkokaupalle. Työn tavoitteena oli markkinointiviestintäsuunnitelman avulla selvittää miten Yritys Oy:n B2B-verkkokauppa saadaan osaksi myyntitoimia ja miten se mahdollisimman tehokkaasti tuodaan asiakkaiden tietoisuuteen.
Yritys Oy on vuonna 2003 perustettu perheyritys, jonka toiminta on kiinnitystekniikan tukkumyynti alan ammattilaisille. Yritys Oy:llä on useampi toimipiste ympäri Suomea ja asiakaskunta on muokkaantunut pitkäjänteisen myyntityön tuloksena. Yritys Oy:n tavoite on kehittää kiinnitysratkaisuja asiakkaat huomioiden.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostui kahdesta osiosta, joissa käsitellään B2B-verkkokauppaa käsitteiden ja markkinoinnin avulla sekä markkinointiviestintäsuunnitelmaa ja sen sisältöä.
Opinnäytetyön kehittämistyö on luotu havaintojen, teorian ja toimeksiantajan kanssa käytyjen keskustelujen pohjalta. Tuloksena on syntynyt markkinointiviestintäsuunnitelma Yritys Oy:n kehitteillä olevalle B2B-verkkokaupalle, johon on koottu Yritys Oy:n kannalta olennaisimmat markkinointiviestinnän keinot ja miten näitä tulisi käyttää.
Yritys Oy:n B2B-verkkokauppa on yritetty lanseerata ensimmäisen kerran vuoden 2013 aikana, mutta tuo yritys epäonnistui. Parin vuoden aikana Yritys Oy on ehtinyt miettimään markkinointiviestintää ja tarkoitus on keskittyä sosiaalisen median kautta tuotettuihin ”happy hour” tarjouksiin. Verkkokauppa on tarkoitus julkistaa uudestaan marraskuussa 2015, joten Yritys Oy:n tulisi aloittaa markkinointiviestintätoimet lähiaikana.
Yritys Oy on vuonna 2003 perustettu perheyritys, jonka toiminta on kiinnitystekniikan tukkumyynti alan ammattilaisille. Yritys Oy:llä on useampi toimipiste ympäri Suomea ja asiakaskunta on muokkaantunut pitkäjänteisen myyntityön tuloksena. Yritys Oy:n tavoite on kehittää kiinnitysratkaisuja asiakkaat huomioiden.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostui kahdesta osiosta, joissa käsitellään B2B-verkkokauppaa käsitteiden ja markkinoinnin avulla sekä markkinointiviestintäsuunnitelmaa ja sen sisältöä.
Opinnäytetyön kehittämistyö on luotu havaintojen, teorian ja toimeksiantajan kanssa käytyjen keskustelujen pohjalta. Tuloksena on syntynyt markkinointiviestintäsuunnitelma Yritys Oy:n kehitteillä olevalle B2B-verkkokaupalle, johon on koottu Yritys Oy:n kannalta olennaisimmat markkinointiviestinnän keinot ja miten näitä tulisi käyttää.
Yritys Oy:n B2B-verkkokauppa on yritetty lanseerata ensimmäisen kerran vuoden 2013 aikana, mutta tuo yritys epäonnistui. Parin vuoden aikana Yritys Oy on ehtinyt miettimään markkinointiviestintää ja tarkoitus on keskittyä sosiaalisen median kautta tuotettuihin ”happy hour” tarjouksiin. Verkkokauppa on tarkoitus julkistaa uudestaan marraskuussa 2015, joten Yritys Oy:n tulisi aloittaa markkinointiviestintätoimet lähiaikana.