Vertaileva strategia-analyysi kilpailevien matkakohteiden markkinoinnista
Leinonen, Saija (2015)
Leinonen, Saija
Lahden ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112317378
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112317378
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kartoittaa Lapin ja sen kilpailijakohteiden Ruotsin Lapin, Pohjois-Norjan sekä Kanadan matkailustrategioiden linjauksia ja strategioiden linjausten käytön näkymistä matkakohteiden markkinoinnissa. Lisäksi pyritään selvittämään, kuinka Lappi ja sen kilpailijakohteet eroavat strategisilta valinnoiltaan ja kohdemarkkinoinniltaan.
Opinnäytetyössä on käytetty kahta tutkimusmenetelmää, benchmarkingia ja havainnointia. Molemmat menetelmät ovat kvalitatiivisia eli laadullisia. Benchmarking-menetelmän avulla matkakohteiden strategioita ja kohdemarkkinointia verrattiin keskenään. Havainnointia käytettiin matkakohteiden kohdemarkkinoinnin analysointiin kohdemarkkinointijärjestöjen tai -kampanjoiden verkkosivuilta.
Vertailututkimuksessa havaittiin, että Lapilla ja sen kilpailijakohteilla ilmeni paljon samankaltaisuuksia matkailustrategioissa sekä kohdemarkkinoinnissa ja sen painopisteissä. Matkakohteiden kohdemarkkinoinnin havainnoinnissa kävi ilmi, että tutkittavien matkakohteiden markkinoinnin näkyvät osat seurasivat melko hyvin asetettujen matkailustrategioiden linjauksia.
Opinnäytetyössä on käytetty kahta tutkimusmenetelmää, benchmarkingia ja havainnointia. Molemmat menetelmät ovat kvalitatiivisia eli laadullisia. Benchmarking-menetelmän avulla matkakohteiden strategioita ja kohdemarkkinointia verrattiin keskenään. Havainnointia käytettiin matkakohteiden kohdemarkkinoinnin analysointiin kohdemarkkinointijärjestöjen tai -kampanjoiden verkkosivuilta.
Vertailututkimuksessa havaittiin, että Lapilla ja sen kilpailijakohteilla ilmeni paljon samankaltaisuuksia matkailustrategioissa sekä kohdemarkkinoinnissa ja sen painopisteissä. Matkakohteiden kohdemarkkinoinnin havainnoinnissa kävi ilmi, että tutkittavien matkakohteiden markkinoinnin näkyvät osat seurasivat melko hyvin asetettujen matkailustrategioiden linjauksia.