Erottuva muotiblogikuva
Juvonen, Sara (2015)
Juvonen, Sara
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112317368
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112317368
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin muotiblogien kuvia. Tutkimus kohdistui muotiblogien tyypillisiin tapoihin käyttää kuvia, tavoitteenaan selvittää millaiset kuvat ovat yleisestä poikkeavia. Tutkimuksen tarkoitus oli saada selville, miten muotiblogi voi erottua kuvien avulla valtavasta, koko ajan laajenevasta blogosfääristä. Tutkimustulosten perusteella suunniteltiin kuvasarja uudelle muotiblogille Saumalle.
Tutkimus oli kvalitatiivista, ja analyysissä käytettiin metodina tyypittelyä. Tutkimusaineisto koostui 56 valitusta muotiblogista, jotka lajiteltiin kolmeen kategoriaan niiden kuvasisällön mukaan. Jokaisen ryhmän kuvista etsittiin yhteisiä, usein toistuvia piirteitä, joiden perusteella pääteltiin millaisia ryhmän kuvat tyypillisesti ovat. Myös eroavaisuuksiin kiinnitettiin huomiota.
Tutkimuksen perusteella muotiblogosfäärin kuvat ovat keskenään varsin samanlaisia. Niiden avulla halutaan esiintyä ihanteellisina muiden silmissä – kauniina, tyylikkäinä, taitavina ja kaikin puolin täydellisinä. Kuvat keskittyvät konkreettisiin tuotteisiin, eikä niissä ole juurikaan havaittavissa syvällisempää tai luovaa sisältöä. Ne noudattavat muodissa vallitsevia kauneuden ja menestyksen ihanteita sekä muotiblogosfäärin vakiintuneita käytäntöjä. Erottuva blogikuva on sisällöltään puhutteleva ja herättää katsojassa ajatuksia ja tunteita. Myös mielikuvituksellisuus, huumori ja aito henkilökohtaisuus ovat toimivia erottautumisen keinoja. Opinnäytetyön tutkimuksesta ja tulosten perusteella tehdyistä blogikuvista on hyötyä muotiblogosfääristä erottumista tavoittelevalle toimeksiantajalle. Kuvasarja toteutettiin piirtäen.
Tutkimus oli kvalitatiivista, ja analyysissä käytettiin metodina tyypittelyä. Tutkimusaineisto koostui 56 valitusta muotiblogista, jotka lajiteltiin kolmeen kategoriaan niiden kuvasisällön mukaan. Jokaisen ryhmän kuvista etsittiin yhteisiä, usein toistuvia piirteitä, joiden perusteella pääteltiin millaisia ryhmän kuvat tyypillisesti ovat. Myös eroavaisuuksiin kiinnitettiin huomiota.
Tutkimuksen perusteella muotiblogosfäärin kuvat ovat keskenään varsin samanlaisia. Niiden avulla halutaan esiintyä ihanteellisina muiden silmissä – kauniina, tyylikkäinä, taitavina ja kaikin puolin täydellisinä. Kuvat keskittyvät konkreettisiin tuotteisiin, eikä niissä ole juurikaan havaittavissa syvällisempää tai luovaa sisältöä. Ne noudattavat muodissa vallitsevia kauneuden ja menestyksen ihanteita sekä muotiblogosfäärin vakiintuneita käytäntöjä. Erottuva blogikuva on sisällöltään puhutteleva ja herättää katsojassa ajatuksia ja tunteita. Myös mielikuvituksellisuus, huumori ja aito henkilökohtaisuus ovat toimivia erottautumisen keinoja. Opinnäytetyön tutkimuksesta ja tulosten perusteella tehdyistä blogikuvista on hyötyä muotiblogosfääristä erottumista tavoittelevalle toimeksiantajalle. Kuvasarja toteutettiin piirtäen.