Proseduraalinen pelisisällön luominen
Liikkanen, Jani (2015)
Liikkanen, Jani
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112317359
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112317359
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutustua erilaisiin proseduraalisen sisällöntuotannon keinoihin ja hyödyntää niitä Iceflake Studiosille luotavassa sisällönluontityökalussa. Yritys tarvitsi työkalua helpottamaan ja nopeuttamaan työskentelyä Ice Lakes -pelinsä kanssa. Työkalulla on tarkoitus luoda pelin sisäisiä karttoja lähes valmiiksi, jonka jälkeen pelintekijä pystyy pienellä viimeistelyllä hiomaan ne pelattavaan kuntoon.
Työ jakautui kahteen osaan: eri metodeihin tutustumiseen sekä niiden käyttämiseen käytännön toteutuksessa. Opinnäytetyö käsitteli useita proseduraalisia metodeja, joista valittiin käyttöön työhön parhaiten soveltuvat menetelmät. Kaikista tutkituista tavoista ei ollut käytännön työn kannalta hyötyä, vaan ne soveltuivat paremmin erilaisiin tarpeisiin.
Opinnäytetyötä varten luotu karttageneraattori vastasi toimeksiantajan odotuksia. Sillä pystyy luomaan vaihtelevan näköisiä maastoja, jotka näyttävät luonnollisilta, ja niitä on mahdollista hioa persoonallisiksi. Generaattoria olisi mahdollista hioa vielä monipuolisemmaksi useammilla eri asetusvaihtoehdoilla.
Työ jakautui kahteen osaan: eri metodeihin tutustumiseen sekä niiden käyttämiseen käytännön toteutuksessa. Opinnäytetyö käsitteli useita proseduraalisia metodeja, joista valittiin käyttöön työhön parhaiten soveltuvat menetelmät. Kaikista tutkituista tavoista ei ollut käytännön työn kannalta hyötyä, vaan ne soveltuivat paremmin erilaisiin tarpeisiin.
Opinnäytetyötä varten luotu karttageneraattori vastasi toimeksiantajan odotuksia. Sillä pystyy luomaan vaihtelevan näköisiä maastoja, jotka näyttävät luonnollisilta, ja niitä on mahdollista hioa persoonallisiksi. Generaattoria olisi mahdollista hioa vielä monipuolisemmaksi useammilla eri asetusvaihtoehdoilla.