Tutkimus sosiaalisen median käytöstä kirkon nuorisotyössä
Rantamäki, Petteri (2015)
Rantamäki, Petteri
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112317355
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112317355
Tiivistelmä
Rantamäki, Petteri. Tutkimus sosiaalisen median käytöstä kirkon nuorisotyössä. Kauniainen, syksy 2015, 82 s. 2 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, Kristillisen lapsi- ja nuorisotyön suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + kirkon nuorisotyöntekijän virkakelpoisuus.
Kyselytutkimus luotiin kartoittamaan sosiaalisen median käyttöä, siihen liittyviä asenteita ja hyödyllisyyttä Suomen evankelis-luterilaisen kirkon nuorisotyössä. Tavoitteena oli kehittää kyselytutkimus, joka tukisi mahdollisimman monien aiheesta kiinnostuneiden toimijoiden kehittämistyötä sekä yhteistyötä seurakuntien nuorisotyön kanssa. Opinnäytetyön tilaaja oli Medialähetys Sanansaattajat. Opinnäytetyön kyselytutkimuksen suunnittelussa tukivat Medialähetys Sanansaattajat sekä verkkonuorisotyön valtakunnallinen kehittämiskeskus Verke.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Kyselytutkimus lähetettiin kaikille Suomen evankelis-luterilaisen kirkon hiippakuntien alueille lukuun ottamatta Porvoon hiippakuntaa. Kyselyyn vastasi 233 nuorisotyöntekijää. Tilastollisten tulosten analysoinnissa käytettiin SurveyMonkey kyselytutkimustyökalua.
Tutkimustuloksista selvisi, että sosiaalista mediaa käytetään seurakunnissa monipuolisesti. Eniten sitä käytetään tiedottamiseen, mainostamiseen ja yhteydenpitoon nuorten kanssa. Myös muissa työtehtävissä sosiaalista mediaa käytetään työntekijälähtöisesti.
Tutkimustulokset vastasivat kyselytutkimuksen tavoitteisiin kiitettävästi. Tulevaisuudessa olisi hyödyllistä tehdä laadullisia jatkokyselyjä tarkasti valittuihin alueisiin, jotta tarkempia vastauksia sosiaalisen median käytöstä saataisiin.
Kyselytutkimus luotiin kartoittamaan sosiaalisen median käyttöä, siihen liittyviä asenteita ja hyödyllisyyttä Suomen evankelis-luterilaisen kirkon nuorisotyössä. Tavoitteena oli kehittää kyselytutkimus, joka tukisi mahdollisimman monien aiheesta kiinnostuneiden toimijoiden kehittämistyötä sekä yhteistyötä seurakuntien nuorisotyön kanssa. Opinnäytetyön tilaaja oli Medialähetys Sanansaattajat. Opinnäytetyön kyselytutkimuksen suunnittelussa tukivat Medialähetys Sanansaattajat sekä verkkonuorisotyön valtakunnallinen kehittämiskeskus Verke.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Kyselytutkimus lähetettiin kaikille Suomen evankelis-luterilaisen kirkon hiippakuntien alueille lukuun ottamatta Porvoon hiippakuntaa. Kyselyyn vastasi 233 nuorisotyöntekijää. Tilastollisten tulosten analysoinnissa käytettiin SurveyMonkey kyselytutkimustyökalua.
Tutkimustuloksista selvisi, että sosiaalista mediaa käytetään seurakunnissa monipuolisesti. Eniten sitä käytetään tiedottamiseen, mainostamiseen ja yhteydenpitoon nuorten kanssa. Myös muissa työtehtävissä sosiaalista mediaa käytetään työntekijälähtöisesti.
Tutkimustulokset vastasivat kyselytutkimuksen tavoitteisiin kiitettävästi. Tulevaisuudessa olisi hyödyllistä tehdä laadullisia jatkokyselyjä tarkasti valittuihin alueisiin, jotta tarkempia vastauksia sosiaalisen median käytöstä saataisiin.