Fysiska aktivitetens betydelse inom småbarnsfostran : En kvalitativ studie om fysiska aktivitetens betydelse för barn
Jokinen, Emma (2015)
Jokinen, Emma
Yrkeshögskolan Novia
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112317352
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112317352
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on kertoa, mikä merkitys liikunnalla on lapsen kokonaisvaltaiselle kehitykselle, sekä tutkia miten liikunta vaikuttaa sekä näkyy varhaiskasvatuksessa. Opinnäytetyössä käsitellään myös henkilökunnan mielipidettä koskien lapsen aktiivisuutta. Keskeisiä kysymyksiä opinnäytetyössä on muun muassa seuraavat kysymykset: Mikä on lapsen riittävä fyysinen aktiivisuus? Mikä on pedagogien rooli lapsen fyysiselle aktiivisuudelle? Vaikuttaako pedagogien oma kiinnostus liikuntaan heidän työhönsä?
Opinnäytetyön teoreettinen osuus käsittelee mitä fyysinen aktiivisuus on varhaiskasvatuksessa sekä kuinka paljon lapsien pitäisi liikkua päivän aikana. Teoreettinen osuus kertoo myös motoriikan merkityksen lapsen aktiivisuudelle sekä kuinka leikki mahdollistaa lapsen liikunnan. Tässä osuudessa käsitellään myös liikunnan merkitys lapsen terveydelle.
Tutkimusmenetelmänä käytin laadullisia haastatteluita. Haastattelin neljää eri varhaiskasvatuksen työntekijää, kahta lähihoitajaa ja kahta lastentarhanopettajaa. Tutkimus kertoi, että varhaiskasvatuksen työntekijät kokevat liikunnan merkitykselliseksi osaksi lapsen kokonaisvaltaista kehitystä sekä isoksi osaksi päiväkodin arkea.
Opinnäytetyön teoreettinen osuus käsittelee mitä fyysinen aktiivisuus on varhaiskasvatuksessa sekä kuinka paljon lapsien pitäisi liikkua päivän aikana. Teoreettinen osuus kertoo myös motoriikan merkityksen lapsen aktiivisuudelle sekä kuinka leikki mahdollistaa lapsen liikunnan. Tässä osuudessa käsitellään myös liikunnan merkitys lapsen terveydelle.
Tutkimusmenetelmänä käytin laadullisia haastatteluita. Haastattelin neljää eri varhaiskasvatuksen työntekijää, kahta lähihoitajaa ja kahta lastentarhanopettajaa. Tutkimus kertoi, että varhaiskasvatuksen työntekijät kokevat liikunnan merkitykselliseksi osaksi lapsen kokonaisvaltaista kehitystä sekä isoksi osaksi päiväkodin arkea.