Kehitysyhteistyöhankkeen rahoitus ja kustannukset : Case: Salinasin yrittäjyyskouluhanke
Ettanen-Valkamaa, Ilona (2015)
Ettanen-Valkamaa, Ilona
Hämeen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112317316
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112317316
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia kehitysyhteistyöhankkeen rahoitusta ja kustannuksia. Työn tavoitteena oli tuottaa syvällistä tietoa Ecuadorissa toteutetusta yrittäjyyskouluhankkeesta. Opinnäytetyön tutkimuksen avulla haluttiin auttaa toimeksiantajaa, kansalaisjärjestö NuevoMundoa, hankkeen loppuarvioinnissa. Lisäksi työn tarkoituksena oli esittää kehitysehdotuksia tulevien hankkeiden hallinnointiin. Työssä tarkasteltiin vuosina 2012–2015 toteutettua hanketta.
Työn teoreettisessa viitekehyksessä perehdyttiin projektinhallinnan teoriaan, kehitysyhteistyöhankkeen rahoitukseen sekä Suomen ulkoasiainministeriön hanketuen ohjeistukseen. Työn tutkimusosuudessa tutkittiin ta-paustutkimuksena Salinasin yrittäjyyskouluhanketta. Käytetyt tutkimusmetodit olivat dokumenttien tarkastelu ja teemahaastattelu. Hankkeen rahoituksesta, kustannuksista ja aikaansaannoksista tehtiin yhteenveto vuosiraporttien pohjalta. Raporteista saatua tietoa syvennettiin haastattelemalla hankkeen toteutukseen osallistuneita henkilöitä.
Tutkimustuloksina saatiin paljon määrällistä ja laadullista tietoa hankkeen kulusta. Hankkeen aikana järjestetyillä kursseilla koulutettiin noin 700 henkilöä. Hankkeen rahoitus saatiin pääosin ulkoasianministeriön kehitys-yhteistyövaroista ja kustannukset olivat noin 130 000 euroa. Hankkeen seuraamiseen toi haasteita laajasti määritellyt tavoitteet, kustannusten ja aikaansaannoksien erillisyys sekä eri hankkeiden sekoittuminen Ecuadorissa. Lisäksi joidenkin kuluerien sisällössä oli epäselvyyksiä. Raportoidun ja haastattelujen perusteella saadun tiedon välillä löydettiin joitakin poikkeamia.
Tutkimuksen johtopäätöksinä voitiin todeta, että seuraavissa hankkeissa olisi syytä seurata hanketta säännöllisemmin ja tarkemmin. Mahdolliset epäselvyydet tulisi selvittää ja hankkeen tulosten saavutusta tulisi mitata säännöllisesti. Hankkeen kustannusseuranta ja tulokset tulisi liittää kiinteämmin toisiinsa koko hankkeen toteutuksen aikana.
Työn teoreettisessa viitekehyksessä perehdyttiin projektinhallinnan teoriaan, kehitysyhteistyöhankkeen rahoitukseen sekä Suomen ulkoasiainministeriön hanketuen ohjeistukseen. Työn tutkimusosuudessa tutkittiin ta-paustutkimuksena Salinasin yrittäjyyskouluhanketta. Käytetyt tutkimusmetodit olivat dokumenttien tarkastelu ja teemahaastattelu. Hankkeen rahoituksesta, kustannuksista ja aikaansaannoksista tehtiin yhteenveto vuosiraporttien pohjalta. Raporteista saatua tietoa syvennettiin haastattelemalla hankkeen toteutukseen osallistuneita henkilöitä.
Tutkimustuloksina saatiin paljon määrällistä ja laadullista tietoa hankkeen kulusta. Hankkeen aikana järjestetyillä kursseilla koulutettiin noin 700 henkilöä. Hankkeen rahoitus saatiin pääosin ulkoasianministeriön kehitys-yhteistyövaroista ja kustannukset olivat noin 130 000 euroa. Hankkeen seuraamiseen toi haasteita laajasti määritellyt tavoitteet, kustannusten ja aikaansaannoksien erillisyys sekä eri hankkeiden sekoittuminen Ecuadorissa. Lisäksi joidenkin kuluerien sisällössä oli epäselvyyksiä. Raportoidun ja haastattelujen perusteella saadun tiedon välillä löydettiin joitakin poikkeamia.
Tutkimuksen johtopäätöksinä voitiin todeta, että seuraavissa hankkeissa olisi syytä seurata hanketta säännöllisemmin ja tarkemmin. Mahdolliset epäselvyydet tulisi selvittää ja hankkeen tulosten saavutusta tulisi mitata säännöllisesti. Hankkeen kustannusseuranta ja tulokset tulisi liittää kiinteämmin toisiinsa koko hankkeen toteutuksen aikana.