Rohkeuskoulun markkinointiviestinnän tehostaminen
Eriksson, Tanja (2015)
Eriksson, Tanja
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112317305
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112317305
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on tehty toimeksiantona Rohkeuskoulu- nimiselle helsinkiläiselle valmennusyritykselle. Opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia Rohkeuskoulua yrityksenä, luoda markkinoinviestintäsuunnitelma syyskuussa julkaistavalle Eroon Ujoudesta nimiselle e-kirjalle sekä päivittää Rohkeuskoulun markkinointiviestinnän keinoja, kanavia ja tavoitteita.
Alun teoriaosassa avataan markkinointia sekä markkinointivestintää. Lisäksi Rohkeuskoulu, toimeksiannon tavoitteet ja tutkimusmenetelmät esitellään ja avataan. Tietoperusta on kerätty erilaisista kirjallisista lähteistä. Lisäksi on käytetty internetsivuja, blogeja ja yrityksestä saatuja dokumentteja ja toteutettu yrittäjän teemahaastatteluja ja osallistuvaa havainnointia
Tämän jälkeen analysoidaan tiedonkeruuprosessi ja syvennytään Rohkeuskoulun nykytilanteeseen mm. kilpailija- ja SWOT-analyysin avulla sekä kartoitetaan asiakassegmenttiä.
Markkinointiviestinnän keinot ja kanavat Rohkeuskoululle esitellään ja otetaan kantaa tässä kohdin myös Jevgeni Särjen omaan persoonabrändiin ja yrittäjälähtöiseen markkinointiin. Markkinointiviestintäsuunnitelma painottuu digitaalisten kanavien tarjoamiin markkinointi- ja viestintämahdollisuuksiin sekä yrittäjälähtöiseen markkinointiin.
Työ toteutettiin toiminnallisena produktina maalis – syyskuussa 2015. Tutkimuksen tuloksena syntyi toimenpidekalenteri markkinointiviestinnän toteuttamisesta loppuvuodelle 2015.
Näiden analyysien sekä toimenpiteiden suunnittelun tuloksena on tehty produkti toimenpidekalenterin muodossa. Kalenterissa esitellään markkinoinnin ja markkinointiviestinnän toimenpiteet kanavakohtaisesti.Toimintakalenterin tarkoitus on selkeyttää ja aikatauluttaa ne toimenpiteet, joilla Rohkeuskoulun tunnettuutta pyritään kasvattamaan ja markkinointiviestintää tehostamaan.
Alun teoriaosassa avataan markkinointia sekä markkinointivestintää. Lisäksi Rohkeuskoulu, toimeksiannon tavoitteet ja tutkimusmenetelmät esitellään ja avataan. Tietoperusta on kerätty erilaisista kirjallisista lähteistä. Lisäksi on käytetty internetsivuja, blogeja ja yrityksestä saatuja dokumentteja ja toteutettu yrittäjän teemahaastatteluja ja osallistuvaa havainnointia
Tämän jälkeen analysoidaan tiedonkeruuprosessi ja syvennytään Rohkeuskoulun nykytilanteeseen mm. kilpailija- ja SWOT-analyysin avulla sekä kartoitetaan asiakassegmenttiä.
Markkinointiviestinnän keinot ja kanavat Rohkeuskoululle esitellään ja otetaan kantaa tässä kohdin myös Jevgeni Särjen omaan persoonabrändiin ja yrittäjälähtöiseen markkinointiin. Markkinointiviestintäsuunnitelma painottuu digitaalisten kanavien tarjoamiin markkinointi- ja viestintämahdollisuuksiin sekä yrittäjälähtöiseen markkinointiin.
Työ toteutettiin toiminnallisena produktina maalis – syyskuussa 2015. Tutkimuksen tuloksena syntyi toimenpidekalenteri markkinointiviestinnän toteuttamisesta loppuvuodelle 2015.
Näiden analyysien sekä toimenpiteiden suunnittelun tuloksena on tehty produkti toimenpidekalenterin muodossa. Kalenterissa esitellään markkinoinnin ja markkinointiviestinnän toimenpiteet kanavakohtaisesti.Toimintakalenterin tarkoitus on selkeyttää ja aikatauluttaa ne toimenpiteet, joilla Rohkeuskoulun tunnettuutta pyritään kasvattamaan ja markkinointiviestintää tehostamaan.