Palautetunnista jatkotuntiin : Kehittämissuunnitelma Klaari Helsingin Valintojen stoori -menetelmän palautetuntiin
Jukka, Miro; Saarinen, Sara (2015)
Jukka, Miro
Saarinen, Sara
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112317303
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112317303
Tiivistelmä
Miro Jukka & Sara Saarinen. Palautetunnista jatkotuntiin –Kehittämissuunnitelma Klaari Helsingin Valintojen stoori -menetelmän palau-tetuntiin. Diakonia-ammattikorkeakoulu, syksy 2015, s. 59, 2 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, Kristillisen lapsi- ja nuori-sotyön suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + kirkon nuorisotyöntekijän virkakelpoisuus.
Opinnäytetyö oli tilaustyö nuorten ehkäisevää päihdetyötä tekevältä Klaari Helsingiltä. Tarkoitus oli tehdä tutkimukseen perustuva kehittämissuunnitelma Klaari Helsingin päihdekasvatusmenetelmän Valintojen stoorin palautetunti-osioon. Tavoitteena oli tehdä Valintojen stoorin palautetunnista toimivampi kokonaisuus osana Valintojen stooria. Toisena tavoitteena oli tutkia Valintojen stooriin osallistuneiden opettajien mielipiteitä palautetunnista, mikä epäonnistui kyselyn vähäisten vastausten vuoksi.
Keräsimme aineistoa ryhmähaastattelulla kolmelle Klaari Helsingin työntekijälle sekä yksilöhaastattelun erään Helsingin peruskoulun opettajalle, joka oli ollut Valintojen stoorin toiminnassa mukana. Opinnäytetyöntekijät olivat mukana Valintojen stoorissa keväällä 2015 ja keräsivät aineistoa havainnoimalla.
Aineiston perusteella tehtiin kehittämissuunnitelma Valintojen stoorin palautetuntiin. Aineistosta huomattiin, että palautetunnista tuli tehdä yhtenäinen ohjeistus, jotta se olisi helpommin pidettävä. Palautteen antamista tuli helpottaa ja menetelmiin tuli olla vaihtoehtoja sekä sen tulisi olla luonnollinen jatkumo Valintojen stoori tunnille. Kehittämissuunnitelmasta tehtiin valmis materiaalipaketti Klaarin työntekijöiden käyttöön. Materiaalipaketissa säilytettiin yksi vanha menetelmä ja lisättiin kaksi. Näistä kolmesta menetelmästä vetäjät pystyvät valitsemaan kaksi, joita käyttävät palautetunnissa. Tämän lisäksi on kaksi palautteen keruu menetelmää, joista valitaan yksi. Palautetunnin nimi vaihdettiin jatkotunniksi ja tukioppilaiden roolia hieman muutettiin ja kasvatettiin.
Opinnäytetyö oli tilaustyö nuorten ehkäisevää päihdetyötä tekevältä Klaari Helsingiltä. Tarkoitus oli tehdä tutkimukseen perustuva kehittämissuunnitelma Klaari Helsingin päihdekasvatusmenetelmän Valintojen stoorin palautetunti-osioon. Tavoitteena oli tehdä Valintojen stoorin palautetunnista toimivampi kokonaisuus osana Valintojen stooria. Toisena tavoitteena oli tutkia Valintojen stooriin osallistuneiden opettajien mielipiteitä palautetunnista, mikä epäonnistui kyselyn vähäisten vastausten vuoksi.
Keräsimme aineistoa ryhmähaastattelulla kolmelle Klaari Helsingin työntekijälle sekä yksilöhaastattelun erään Helsingin peruskoulun opettajalle, joka oli ollut Valintojen stoorin toiminnassa mukana. Opinnäytetyöntekijät olivat mukana Valintojen stoorissa keväällä 2015 ja keräsivät aineistoa havainnoimalla.
Aineiston perusteella tehtiin kehittämissuunnitelma Valintojen stoorin palautetuntiin. Aineistosta huomattiin, että palautetunnista tuli tehdä yhtenäinen ohjeistus, jotta se olisi helpommin pidettävä. Palautteen antamista tuli helpottaa ja menetelmiin tuli olla vaihtoehtoja sekä sen tulisi olla luonnollinen jatkumo Valintojen stoori tunnille. Kehittämissuunnitelmasta tehtiin valmis materiaalipaketti Klaarin työntekijöiden käyttöön. Materiaalipaketissa säilytettiin yksi vanha menetelmä ja lisättiin kaksi. Näistä kolmesta menetelmästä vetäjät pystyvät valitsemaan kaksi, joita käyttävät palautetunnissa. Tämän lisäksi on kaksi palautteen keruu menetelmää, joista valitaan yksi. Palautetunnin nimi vaihdettiin jatkotunniksi ja tukioppilaiden roolia hieman muutettiin ja kasvatettiin.