Rippikoulun työntekijöiden kokemuksia nuorilähtöisestä rippikouluopetuksesta
Eväkoski, Aki; Hannu-Petteri, Leinonen (2015)
Eväkoski, Aki
Hannu-Petteri, Leinonen
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112317253
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112317253
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Eväkoski, Aki; Leinonen, Hannu-Petteri. Rippikoulun työntekijöiden kokemuksia nuorilähtöisestä rippikouluopetuksesta. Diak Etelä, syksy 2015, 43 sivua, 1 liite. Diakonia-ammattikorkeakoulu, sosiaalialan koulutusohjelma, Sosionomi (AMK)+ kirkon nuorisotyönohjaajan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyömme tavoitteena oli tutkia kahden rippikoulun työntekijöiden kokemuksia nuorilähtöisestä rippikouluopetuksesta heidän pitämissään rippikouluissa. Nuorilähtöisyys tarkoittaa rippikouluopetuksessa sitä, että rippikouluopettajat pyrkivät heijastamaan siellä opetettavat asiat nuorten omaan elämään, heidän omiin kysymyksiinsä sekä nykypäivään. Selvitimme työntekijöiden kokemuksia tekemällä heille puolistrukturoidun teemahaastattelun. Lisäksi toinen opinnäytetyön tekijöistä oli ollut kesätyöntekijänä toisessa rippikoulussa, johon tutkimus kohdistui.
Opinnäytetyömme oli kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Tutkimuksemme aineisto kerättiin haastattelemalla kahden rippikoulun työntekijöitä kahdesta eri seurakunnasta. Nauhoitimme haastattelut, jonka jälkeen litteroimme ne. Tämän jälkeen analysoimme haastatteluaineiston teemoittelun avulla.
Tulostemme mukaan työntekijöiden toteuttamat rippikoulut vaativat ehdotonta yhteistyötä kollegoiden välillä. Nuorilähtöinen rippikoulu vaatii myös suunnittelussa enemmän aikaa ja panostusta. Rippikouluopetuksessa käytettävät metodit eivät olleet uusia mutta yleisimpinä metodeina olivat ryhmätyöt. Rippikoulutyöntekijät kokivat nuorilähtöisen rippikouluopetuksen positiiviseksi ja nuoria palvelevaksi tavaksi toteuttaa rippikoulua.
Avainsanat: rippikoulu, oppimiskäsitykset, kvalitatiivinen tutkimus, teemahaastattelu
Eväkoski, Aki; Leinonen, Hannu-Petteri. Rippikoulun työntekijöiden kokemuksia nuorilähtöisestä rippikouluopetuksesta. Diak Etelä, syksy 2015, 43 sivua, 1 liite. Diakonia-ammattikorkeakoulu, sosiaalialan koulutusohjelma, Sosionomi (AMK)+ kirkon nuorisotyönohjaajan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyömme tavoitteena oli tutkia kahden rippikoulun työntekijöiden kokemuksia nuorilähtöisestä rippikouluopetuksesta heidän pitämissään rippikouluissa. Nuorilähtöisyys tarkoittaa rippikouluopetuksessa sitä, että rippikouluopettajat pyrkivät heijastamaan siellä opetettavat asiat nuorten omaan elämään, heidän omiin kysymyksiinsä sekä nykypäivään. Selvitimme työntekijöiden kokemuksia tekemällä heille puolistrukturoidun teemahaastattelun. Lisäksi toinen opinnäytetyön tekijöistä oli ollut kesätyöntekijänä toisessa rippikoulussa, johon tutkimus kohdistui.
Opinnäytetyömme oli kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Tutkimuksemme aineisto kerättiin haastattelemalla kahden rippikoulun työntekijöitä kahdesta eri seurakunnasta. Nauhoitimme haastattelut, jonka jälkeen litteroimme ne. Tämän jälkeen analysoimme haastatteluaineiston teemoittelun avulla.
Tulostemme mukaan työntekijöiden toteuttamat rippikoulut vaativat ehdotonta yhteistyötä kollegoiden välillä. Nuorilähtöinen rippikoulu vaatii myös suunnittelussa enemmän aikaa ja panostusta. Rippikouluopetuksessa käytettävät metodit eivät olleet uusia mutta yleisimpinä metodeina olivat ryhmätyöt. Rippikoulutyöntekijät kokivat nuorilähtöisen rippikouluopetuksen positiiviseksi ja nuoria palvelevaksi tavaksi toteuttaa rippikoulua.
Avainsanat: rippikoulu, oppimiskäsitykset, kvalitatiivinen tutkimus, teemahaastattelu