DIABETESLAPSEN ENSIMMÄISET KOULUVUODET : 1–4-luokkalaisten vanhempien kokemuksia koulupäivän aikana tapahtuvasta diabeteksen hoidosta pääkaupunkiseudulla
Hytönen, Salla-Maari (2015)
Hytönen, Salla-Maari
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112317208
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112317208
Tiivistelmä
Hytönen, Salla. Helsinki. DIABETESLAPSEN ENSIMMÄISET KOULUVUODET
1–4-luokkalaisten vanhempien kokemuksia koulupäivän aikana tapahtuvasta diabeteksen hoidosta pääkaupunkiseudulla. Diak Helsinki, syksy 2015, 69 s., 2 liitettä.
Diakonia ammattikorkeakoulu, Hoitotyön koulutusohjelma, sairaanhoitaja (AMK).
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata 1–4-luokkalaisten vanhempien kokemuksia koulun ja perheiden välisestä yhteistyöstä sekä lapsen diabeteksen hoidon onnistumista. Tavoitteena oli saada tietoa kuinka yhteistyö perheiden ja koulun välillä toimii ja missä asioissa olisi vielä kehittämistä sekä kuinka lapsen diabeteksen hoito sujuu koulupäivän aikana. Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Pääkaupunkiseudun Diabetesyhdistyksen kanssa.
Aineisto kerättiin Webropol -kyselylomakkeella lokakuun 2015 aikana. Linkki lomakkeeseen oli esillä pääkaupunkiseudun diabetesyhdistyksen nettisivuilla. Linkki laitettiin myös kolmelle tutkimuksen kohderyhmälle suunnatulle Facebook-ryhmän sivulle. Vastaajia oli 12. Tutkimus oli laadullinen ja saatu aineisto analysoitiin sisällön analyysillä.
Tutkimustulosten perusteella vanhempien kokemukset olivat pääasiassa myönteisiä. Pääkaupunkiseudulla diabeteksen hoito sujuu pääasiassa hyvin lapsen koulupäivän aikana. Myös yhteistyö koettiin hyväksi. Tutkimuksen avulla saatiin selville kuinka yhteistyö koulun kanssa sujuu sekä missä ja miten yhteistyötä voitaisiin kehittää. Luottamuksellinen ja avoin yhteistyö lisää vanhempien, lapsen ja koulun henkilökunnan turvallisuuden tunnetta. Se mahdollistaa avoimen keskustelun sekä toimintatapojen kyseenalaistamista ja niiden kehittämistä.
Opinnäytetyön tulokset menevät pääkaupunkiseudun diabetesyhdistyksen käyttöön, minkä avulla he pyrkivät kehittämään perheiden ja koulujen välistä yhteistyötä.
Asiasanat: diabetes, hoito, lapset, koululaiset, tyypin 1 diabetes, vanhemmat, koulu, yhteistyö
1–4-luokkalaisten vanhempien kokemuksia koulupäivän aikana tapahtuvasta diabeteksen hoidosta pääkaupunkiseudulla. Diak Helsinki, syksy 2015, 69 s., 2 liitettä.
Diakonia ammattikorkeakoulu, Hoitotyön koulutusohjelma, sairaanhoitaja (AMK).
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata 1–4-luokkalaisten vanhempien kokemuksia koulun ja perheiden välisestä yhteistyöstä sekä lapsen diabeteksen hoidon onnistumista. Tavoitteena oli saada tietoa kuinka yhteistyö perheiden ja koulun välillä toimii ja missä asioissa olisi vielä kehittämistä sekä kuinka lapsen diabeteksen hoito sujuu koulupäivän aikana. Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Pääkaupunkiseudun Diabetesyhdistyksen kanssa.
Aineisto kerättiin Webropol -kyselylomakkeella lokakuun 2015 aikana. Linkki lomakkeeseen oli esillä pääkaupunkiseudun diabetesyhdistyksen nettisivuilla. Linkki laitettiin myös kolmelle tutkimuksen kohderyhmälle suunnatulle Facebook-ryhmän sivulle. Vastaajia oli 12. Tutkimus oli laadullinen ja saatu aineisto analysoitiin sisällön analyysillä.
Tutkimustulosten perusteella vanhempien kokemukset olivat pääasiassa myönteisiä. Pääkaupunkiseudulla diabeteksen hoito sujuu pääasiassa hyvin lapsen koulupäivän aikana. Myös yhteistyö koettiin hyväksi. Tutkimuksen avulla saatiin selville kuinka yhteistyö koulun kanssa sujuu sekä missä ja miten yhteistyötä voitaisiin kehittää. Luottamuksellinen ja avoin yhteistyö lisää vanhempien, lapsen ja koulun henkilökunnan turvallisuuden tunnetta. Se mahdollistaa avoimen keskustelun sekä toimintatapojen kyseenalaistamista ja niiden kehittämistä.
Opinnäytetyön tulokset menevät pääkaupunkiseudun diabetesyhdistyksen käyttöön, minkä avulla he pyrkivät kehittämään perheiden ja koulujen välistä yhteistyötä.
Asiasanat: diabetes, hoito, lapset, koululaiset, tyypin 1 diabetes, vanhemmat, koulu, yhteistyö