Ratkaisuja markkinointiviestintään : Case: Young Skills -osuuskunta
Purtanen, Arttu (2015)
Purtanen, Arttu
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112317189
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112317189
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia Young Skills -osuuskunnan 3D-tulostuspalvelulle markkinointiviestintäsuunnitelma. Opinnäytetyön ensimmäisenä tavoitteena oli perehtyä henkilökohtaiseen myyntityöhön markkinointiviestintäkeinona. Opinnäytetyön toisena tavoitteena oli perehtyä markkinointiviestinnän suunnitteluprosessiin.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostuu henkilökohtaisesta myyntityöstä ja markkinointiviestinnän suunnitteluprosessista. Henkilökohtaisen myyntityön osuudessa käsitellään myynnin merkitystä organisaatiolle, myyntikeinoja ja -taktiikoita, hyvän myyjän ominaisuuksia sekä myyntiprosessia ja myynnin johtamista. Markkinointiviestinnän suunnitteluprosessin osalta käsitellään prosessin eri vaiheiden sisältöä. Suunnitteluprosessin vaiheita ovat tilanneanalyysi, markkinointiviestinnän tavoitteiden, kohderyhmien sekä budjetin määrittely, markkinointiviestintäkeinojen valinta ja toteutuksen suunnittelu sekä prosessin arviointi ja seuranta.
Opinnäytetyön empiriaosassa luotiin Young Skills -osuuskunnalle räätälöity markkinointiviestintäsuunnitelma. Markkinointiviestinnän keinoista suunnitelmaan valittiin henkilökohtainen myyntityö ja mainonta. Toimenpide-ehdotuksissa käsitellään henkilökohtaisen myyntityön lisäksi suoramainontaa, mainontaa sosiaalisessa mediassa ja yrityksen verkkosivuja.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostuu henkilökohtaisesta myyntityöstä ja markkinointiviestinnän suunnitteluprosessista. Henkilökohtaisen myyntityön osuudessa käsitellään myynnin merkitystä organisaatiolle, myyntikeinoja ja -taktiikoita, hyvän myyjän ominaisuuksia sekä myyntiprosessia ja myynnin johtamista. Markkinointiviestinnän suunnitteluprosessin osalta käsitellään prosessin eri vaiheiden sisältöä. Suunnitteluprosessin vaiheita ovat tilanneanalyysi, markkinointiviestinnän tavoitteiden, kohderyhmien sekä budjetin määrittely, markkinointiviestintäkeinojen valinta ja toteutuksen suunnittelu sekä prosessin arviointi ja seuranta.
Opinnäytetyön empiriaosassa luotiin Young Skills -osuuskunnalle räätälöity markkinointiviestintäsuunnitelma. Markkinointiviestinnän keinoista suunnitelmaan valittiin henkilökohtainen myyntityö ja mainonta. Toimenpide-ehdotuksissa käsitellään henkilökohtaisen myyntityön lisäksi suoramainontaa, mainontaa sosiaalisessa mediassa ja yrityksen verkkosivuja.