Videopalvelun Tuotteistaminen case: Mediasepät Oy
Huttunen, Mikko-Matti (2015)
Huttunen, Mikko-Matti
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112317174
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112317174
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli auttaa Mediasepät Oy:tä luomaan toimivat puitteen videotuotantonsa laukaisemiseksi ja kehittämiseksi. Tulokseni on tämä koko tuotteistusta käsittelevä tapaustutkimus, joka toteutettiin 2014 kesän ja syksyn aikana. Tämä opinnäytetyö esittelee näkökulmia ja tietotaitoa, jota tarvitaan asiantuntijapalveluiden lanseeraamiseen, myymiseen ja kehittämiseen digitaalisen median markkinoilla. Opinnäytetyö rakentaa yhteisen kielen myyntihenkilön ja tuottajan välille.
Tämä opinnäytetyö on jaettu teoriaosaan ja toiminnalliseen osaan. Teoriaosio pohjautuu omaan tietotaitooni liiketaloudesta ja materiaaliin nykypäivän digitaalisesta mediasta ja tuotteistamisesta. Kirjallisuuslähteet ja verkkolähteet ovat pääosin melko uutta materiaalia, sillä digitaalinen media on alati muuttuva liiketoiminnan ala. Teoriaosiossa esittelen ja määrittelen periaatteen, jolla palvelusta tehdään ostettava tuote. Teoriaosio sisältää myös neuvoja myyntiin, brandaamiseen ja tuotteistamiseen.
Tämän opinnäytetyön tutkimusmuoto on laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus. 2014 kesällä lähetin avoimen kyselylomakkeen neljäänkymmeneen alalla kilpailevaan yritykseen. Kyselylomakkeen tarkoituksena oli nostaa esille kilpailijoiden yleisiä toimintatapoja omassa videotuotannossaan. Tarkoitukseni oli vertailla etuja ja vajeita joita Mediasepät Oy:llä on kilpailijoihinsa nähden. Työ esittelee lopuksi tuoteperheen jolla videotuotantoa toistaiseksi tarjotaan. Esittelyssä on esimerkit tuotteista ja tukitoiminnoista palvelun tarjoamiseksi.
Tämä opinnäytetyö on jaettu teoriaosaan ja toiminnalliseen osaan. Teoriaosio pohjautuu omaan tietotaitooni liiketaloudesta ja materiaaliin nykypäivän digitaalisesta mediasta ja tuotteistamisesta. Kirjallisuuslähteet ja verkkolähteet ovat pääosin melko uutta materiaalia, sillä digitaalinen media on alati muuttuva liiketoiminnan ala. Teoriaosiossa esittelen ja määrittelen periaatteen, jolla palvelusta tehdään ostettava tuote. Teoriaosio sisältää myös neuvoja myyntiin, brandaamiseen ja tuotteistamiseen.
Tämän opinnäytetyön tutkimusmuoto on laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus. 2014 kesällä lähetin avoimen kyselylomakkeen neljäänkymmeneen alalla kilpailevaan yritykseen. Kyselylomakkeen tarkoituksena oli nostaa esille kilpailijoiden yleisiä toimintatapoja omassa videotuotannossaan. Tarkoitukseni oli vertailla etuja ja vajeita joita Mediasepät Oy:llä on kilpailijoihinsa nähden. Työ esittelee lopuksi tuoteperheen jolla videotuotantoa toistaiseksi tarjotaan. Esittelyssä on esimerkit tuotteista ja tukitoiminnoista palvelun tarjoamiseksi.