JAMK:sta vuosina 2007 - 2014 valmistuneiden toimintaterapeuttien (AMK) osaaminen, työllistyminen, työelämässä koetut haasteet ja koulutuksen kehittämisideat
Partti, Susanna; Korpela, Heta (2015)
Partti, Susanna
Korpela, Heta
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112117058
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112117058
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa JAMK:sta vuosina 2007 - 2014 valmistuneiden toimintaterapeuttien osaamista, työllistymistä, työelämässä koettuja haasteita ja koulutuksen kehittämisideoita. Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Jyväskylän ammattikorkeakoulun Hyvinvointiyksikkö.
Opinnäytetyö toteutettiin kyselytutkimuksena. Sähköinen kysely laadittiin Webropol-ohjelmalla. Kyselyyn vastasi 96 (48 %) vuosina 2007 – 2014 JAMK:sta valmistunutta toimintaterapeuttia. Saatua aineistoa analysoitiin sekä kvantitatiivisin että kvalitatiivisin menetelmin. Määrällistä analyysia tehtiin kolmen ensimmäisen tutkimuskysymyksen kohdalla Webropolista saatavien taulukoiden, prosenttiosuuksien ja frekvenssien avulla. Koulutuksen kehittämisideat analysoitiin käyttäen teorialähtöistä sisällönanalyysiä.
Vastaajat kokivat osaamisensa pääasiassa hyväksi ja riittäväksi työn vaatimuksiin nähden. Noin 10 % vastaajista ilmaisi kokemusta jatkuvasta riittämättömyydestä ja epäpätevyydestä. Keväällä 2015 kyselyyn vastanneista toimintaterapeuteista oli töissä 80 %. Valtaosa koki työllistyneensä koulutustaan vastaaviin tehtäviin. Vastaajien työelämässä kokemista haasteista yleisimmät liittyivät ajankäyttöön, koulutuksellisiin puutteisiin ja oma osaamiseen sekä henkiseen jaksamiseen. Koulutuksen kehittämisideat painottuivat toimintaterapian teoreettisen opetuksen sekä toimintaterapiaprosessin sekä ammatillisen harkinnan opettamisen kehittämiseen. Erityisesti käytännönläheisyyttä toivottiin opintoihin lisää.
Tulosten perusteella koulutuksessa voisi olla hyödyllistä panostaa toimintaterapeuttiopiskelijoiden työelämävalmiuksien vahvistamiseen, sillä kyky ylläpitää omaa työhyvinvointia on nykyajan työelämässä tärkeä taito. Aiheesta voisi tehdä toiminnallisen opinnäytetyön, jossa suunnitellaan näitä taitoja vahvistava kokonaisuus opiskelijoille ja arvioidaan sen toimivuutta. Myös toimintaterapeuttien työelämässä kokemia haasteita voisi selvittää jatkossa tarkemmin.
Opinnäytetyö toteutettiin kyselytutkimuksena. Sähköinen kysely laadittiin Webropol-ohjelmalla. Kyselyyn vastasi 96 (48 %) vuosina 2007 – 2014 JAMK:sta valmistunutta toimintaterapeuttia. Saatua aineistoa analysoitiin sekä kvantitatiivisin että kvalitatiivisin menetelmin. Määrällistä analyysia tehtiin kolmen ensimmäisen tutkimuskysymyksen kohdalla Webropolista saatavien taulukoiden, prosenttiosuuksien ja frekvenssien avulla. Koulutuksen kehittämisideat analysoitiin käyttäen teorialähtöistä sisällönanalyysiä.
Vastaajat kokivat osaamisensa pääasiassa hyväksi ja riittäväksi työn vaatimuksiin nähden. Noin 10 % vastaajista ilmaisi kokemusta jatkuvasta riittämättömyydestä ja epäpätevyydestä. Keväällä 2015 kyselyyn vastanneista toimintaterapeuteista oli töissä 80 %. Valtaosa koki työllistyneensä koulutustaan vastaaviin tehtäviin. Vastaajien työelämässä kokemista haasteista yleisimmät liittyivät ajankäyttöön, koulutuksellisiin puutteisiin ja oma osaamiseen sekä henkiseen jaksamiseen. Koulutuksen kehittämisideat painottuivat toimintaterapian teoreettisen opetuksen sekä toimintaterapiaprosessin sekä ammatillisen harkinnan opettamisen kehittämiseen. Erityisesti käytännönläheisyyttä toivottiin opintoihin lisää.
Tulosten perusteella koulutuksessa voisi olla hyödyllistä panostaa toimintaterapeuttiopiskelijoiden työelämävalmiuksien vahvistamiseen, sillä kyky ylläpitää omaa työhyvinvointia on nykyajan työelämässä tärkeä taito. Aiheesta voisi tehdä toiminnallisen opinnäytetyön, jossa suunnitellaan näitä taitoja vahvistava kokonaisuus opiskelijoille ja arvioidaan sen toimivuutta. Myös toimintaterapeuttien työelämässä kokemia haasteita voisi selvittää jatkossa tarkemmin.