Vientitoiminnan aloittamisen vaiheet
Liekola, Hannele (2015)
Liekola, Hannele
Lapin ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112117055
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112117055
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kirjoittaa kansantajuisesti vientitoiminnan aloittamiseen tarvittavista tiedoista ja taidoista pääasiassa pk-yritysten käyttöön. Tutkimuksella pyrittiin selventämään viennin aloittamista ja vientiprosessia Euroopan Unionin (EU) alueelle. Tutkimuksessa käsiteltiin siis pelkästään ns. sisäkauppaa.
Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää sekä puolistrukturoitua haastattelumenetelmää. Työn kirjallinen osuus kerättiin alan kirjallisuudesta, alan toimijoiden ja asiantuntijoiden verkkosivustoilta, julkai-suista sekä lehdistä. Puolistrukturoitu haastattelu lähetettiin yhdelle vientitoi-mintaa harjoittavalle yritykselle. Haastattelussa kyseltiin yrityksen vientitoiminnan alusta, esimerkiksi, mistä he ovat saaneet tarvitsemaansa tietoa ja, millaisia vinkkejä he antaisivat uudelle vientitoiminnan aloittamista suunnittelevalle yritykselle.
Vientitoiminnassa kaikista kriittisintä on asiakkaiden hankkiminen ja yrityksen onnistunut markkinointi ulkomaille. Toimitusaikojen-ja hintojen muutokset täytyy ottaa huomioon jokaisessa vaiheessa sekä keskittyä oman yrityksen erikoisalaan. Siksi vientiyritys voi hankkia itselleen jonkun muun hoitamaan kaikki vientimuodollisuudet ja itse keskittyä yrityksen muiden asioiden hoitoon. Sisäkauppaa helpottaa EU:n tullin yhtenäistyminen, joka tarkoittaa, että tullausta ei tarvitse enää tehdä ja tuotteiden kuljettaminen rajojen ylitse on entistä helpompaa
Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää sekä puolistrukturoitua haastattelumenetelmää. Työn kirjallinen osuus kerättiin alan kirjallisuudesta, alan toimijoiden ja asiantuntijoiden verkkosivustoilta, julkai-suista sekä lehdistä. Puolistrukturoitu haastattelu lähetettiin yhdelle vientitoi-mintaa harjoittavalle yritykselle. Haastattelussa kyseltiin yrityksen vientitoiminnan alusta, esimerkiksi, mistä he ovat saaneet tarvitsemaansa tietoa ja, millaisia vinkkejä he antaisivat uudelle vientitoiminnan aloittamista suunnittelevalle yritykselle.
Vientitoiminnassa kaikista kriittisintä on asiakkaiden hankkiminen ja yrityksen onnistunut markkinointi ulkomaille. Toimitusaikojen-ja hintojen muutokset täytyy ottaa huomioon jokaisessa vaiheessa sekä keskittyä oman yrityksen erikoisalaan. Siksi vientiyritys voi hankkia itselleen jonkun muun hoitamaan kaikki vientimuodollisuudet ja itse keskittyä yrityksen muiden asioiden hoitoon. Sisäkauppaa helpottaa EU:n tullin yhtenäistyminen, joka tarkoittaa, että tullausta ei tarvitse enää tehdä ja tuotteiden kuljettaminen rajojen ylitse on entistä helpompaa