Ammattina lastentarhanopettaja – koulutustaustana sosionomin(AMK) – tutkinto : Sosionomilastentarhanopettajien näkemyksiä sosionomikoulutuksen antamista valmiuksista lastentarhanopettajan työhön
Rastas, Sini (2015)
Rastas, Sini
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112117053
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112117053
Tiivistelmä
Tämän tutkielmatyyppisen opinnäytetyön tarkoituksena oli kerätä tietoa sosionomikoulutuksen varhaiskasvatukseen liittyvän työelämävastaavuuden kehittämiseksi. Opinnäytetyössä selvitettiin strukturoidun e-lomakekyselyn avulla sosionomilastentarhanopettajien näkemyksiä sosionomikoulutuksen antamista valmiuksista lastentarhanopettajan työn eri osaamisalueisiin. Osaamisalueet oli määritelty Varhaiskasvatuksen henkilöstön koulutus ja osaaminen –selvityksen (Sosiaali- ja terveysministeriö 2007) pohjalta neljään pääkategoriaan: varhaiskasvatustyön yleinen osaaminen, kasvatus, pedagogiikka ja opetus, lapsen kehityksen tuntemus sekä asiantuntijuus ja työn kehittäminen. Lomakkeessa oli sekä suljettuja että avoimia kysymyksiä. Vastaajat arvioivat sosionomikoulutuksesta saamiaan valmiuksia Likertin asteikolla (0=en osaa sanoa, 1=ei sisältänyt, 2=riittämättömät, 3=kohtalaiset, 4=hyvät, 5=erinomaiset).
Kyseessä on harkinnanvarainen näyte, jonka kohderyhmänä oli 40 Vantaalla työskentelevää sosionomilastentarhanopettajaa. Aineisto kerättiin keväällä 2013 ja analysoitiin SPSS- ja Excel-ohjelmia sekä sisällönanalyysiä käyttäen. Kyselyyn saatiin 17 vastausta. Kyselyn perusteella sosionomikoulutuksesta saa hyvät valmiudet lastentarhanopettajan työhön. Eri osa-alueiden välillä oli kuitenkin paljon vaihtelua. Sosionomilastentarhanopettajat näkivät koulutuksensa erityisenä vahvuutena yleisen varhaiskasvatustyön osa-alueen, jonka sisällä etenkin yhteistyö- ja vuorovaikutusosaamisen sekä eettisen osaamisen. Selkeänä sosionomikoulutuksen kehittämiskohteena vastaajat pitivät kasvatuksen, pedagogiikan ja opetuksen osa-aluetta. Opinnäytetyön tulokset eivät ole yleistettävissä, mutta voivat toimia jatkotutkimuksille ja laajemmille selvityksille suuntaa-antavana informaationa.
Kyseessä on harkinnanvarainen näyte, jonka kohderyhmänä oli 40 Vantaalla työskentelevää sosionomilastentarhanopettajaa. Aineisto kerättiin keväällä 2013 ja analysoitiin SPSS- ja Excel-ohjelmia sekä sisällönanalyysiä käyttäen. Kyselyyn saatiin 17 vastausta. Kyselyn perusteella sosionomikoulutuksesta saa hyvät valmiudet lastentarhanopettajan työhön. Eri osa-alueiden välillä oli kuitenkin paljon vaihtelua. Sosionomilastentarhanopettajat näkivät koulutuksensa erityisenä vahvuutena yleisen varhaiskasvatustyön osa-alueen, jonka sisällä etenkin yhteistyö- ja vuorovaikutusosaamisen sekä eettisen osaamisen. Selkeänä sosionomikoulutuksen kehittämiskohteena vastaajat pitivät kasvatuksen, pedagogiikan ja opetuksen osa-aluetta. Opinnäytetyön tulokset eivät ole yleistettävissä, mutta voivat toimia jatkotutkimuksille ja laajemmille selvityksille suuntaa-antavana informaationa.