Uinninopetuksen opetussuunnitelma Äänekosken kaupungin esikouluille ja alakouluille
Heikkinen, Maria (2015)
Heikkinen, Maria
Lapin ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112017048
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112017048
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin Äänekosken kaupungin liikuntapalveluille, joka vastaa esikoululaisten ja alakoululaisen uinninopetuksesta kunnassa. Alakoulun aikana uinninopetusta annetaan yhteensä 24 tuntia. Opetukselle on määritelty aikaisemmin erilaisia tavoitteita, mutta näissä määritelmissä ei ole huomioitu esikoululaisille järjestettävää kahdeksan kerran uimakoulua, joka on merkittävässä roolissa uinnin alkeisopetuksessa Äänekoskella. Tämän työn tarkoituksena oli määritellä esikoulun uimakoululle tavoitteet ja oppisisällöt. Niiden pohjalta oli tarkoituksena muokata alakoulun uinnin tavoitteita niin, että esikoulun ja alakoulun uinninopetus muodostavat jatkumon uinnin alkeisopetuksesta uintitekniikoiden ja muiden vesitaitojen opettamiseen asti.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena työnä, joka tavoittelee käytännön työn ohjeistamista konkreettisen tuotoksen kautta. Tämän työn tavoitteena oli tehdä konkreettisena tuotoksena uinninopetuksen opetussuunnitelma. Raporttiosassa määrittelen työlle teoriapohjan, joka rakentuu 6-12-vuotiaiden oppimiseen ja uinninopettamiseen liittyvistä ydinasioista. Opetussuunnitelman teossa hyödynsin Heikinaro-Johanssonin & Hirvensalon liikunnan opetussuunnitelman laadintaprosessin mallia. Lisäksi keräsin lomakehaastatteluilla tietoa asioista, joita uimaopettajat pitävät tärkeänä opetuksessa. Näiden pohjalta tein uinninopetuksen opetussuunnitelmasta ensimmäisen version, jota testattiin opetusryhmissä. Testauksella saatiin selville, mihin oppimistavoitteisiin uintituntien aikana voidaan päästä ja millaisia muutoksia lopulliseen opetussuunnitelmaan on tarpeen tehdä.
Uinninopetuksen opetussuunnitelma tehtiin tämän opinnäytetyön liitteeksi kirjalliseen muotoon. Jokaiselle vuosiluokalle on siinä määritelty kokonaisoppimistavoite, joka on jaettu tuntikohtaisiin tavoitteisiin. Ne on esitetty vuosiluokittain taulukoissa, joissa on lisäksi niihin liittyvät oppisisällöt sekä esimerkkejä motivointikeinoista ja opetustyyleistä, joita uimaopettajat voivat hyödyntää opetuksessa. Lasten uimataitoa testataan vuosittain, jotta saadaan selville onko vuosiluokan kokonaistavoitteeseen päästy. Sopivat testaustavat on myös esitetty taulukoissa. Uinninopetus tullaan jatkossa järjestämään Äänekoskella esikoululaisille ja alakoululaisille tämän uinninopetuksen opetussuunnitelman pohjalta.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena työnä, joka tavoittelee käytännön työn ohjeistamista konkreettisen tuotoksen kautta. Tämän työn tavoitteena oli tehdä konkreettisena tuotoksena uinninopetuksen opetussuunnitelma. Raporttiosassa määrittelen työlle teoriapohjan, joka rakentuu 6-12-vuotiaiden oppimiseen ja uinninopettamiseen liittyvistä ydinasioista. Opetussuunnitelman teossa hyödynsin Heikinaro-Johanssonin & Hirvensalon liikunnan opetussuunnitelman laadintaprosessin mallia. Lisäksi keräsin lomakehaastatteluilla tietoa asioista, joita uimaopettajat pitävät tärkeänä opetuksessa. Näiden pohjalta tein uinninopetuksen opetussuunnitelmasta ensimmäisen version, jota testattiin opetusryhmissä. Testauksella saatiin selville, mihin oppimistavoitteisiin uintituntien aikana voidaan päästä ja millaisia muutoksia lopulliseen opetussuunnitelmaan on tarpeen tehdä.
Uinninopetuksen opetussuunnitelma tehtiin tämän opinnäytetyön liitteeksi kirjalliseen muotoon. Jokaiselle vuosiluokalle on siinä määritelty kokonaisoppimistavoite, joka on jaettu tuntikohtaisiin tavoitteisiin. Ne on esitetty vuosiluokittain taulukoissa, joissa on lisäksi niihin liittyvät oppisisällöt sekä esimerkkejä motivointikeinoista ja opetustyyleistä, joita uimaopettajat voivat hyödyntää opetuksessa. Lasten uimataitoa testataan vuosittain, jotta saadaan selville onko vuosiluokan kokonaistavoitteeseen päästy. Sopivat testaustavat on myös esitetty taulukoissa. Uinninopetus tullaan jatkossa järjestämään Äänekoskella esikoululaisille ja alakoululaisille tämän uinninopetuksen opetussuunnitelman pohjalta.