HAMK Kaupallisten tapahtumien liiketoimintamalli
Savola, Emilia (2015)
Savola, Emilia
Hämeen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112017021
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112017021
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana toimii Hämeen ammattikorkeakoulun Työelämän lähipalvelut. Opinnäytetyön tavoitteena oli määritellä Työelämän lähipalveluiden kaupallisten tapahtumien liiketoimintamalli. Liiketoimintamallin tavoitteena on toimia kaupallisten tapahtumien tuotantoprosessin tukena. Liiketoimintamalli havainnollistetaan Business Model Canvas-työkalua hyväksi käyttäen.
Työn teoriaosuus koostuu liiketoimintamallista, liiketoimintamallin rakentamisesta ja tapahtumatuotannosta. Liiketoimintamallin teoriaa avataan käyttäen Business Model Canvas-työkalun kokonaisuuksia hyväksi käyttäen. Työhön on tehty teemahaastattelu, jossa haastateltiin kolmea henkilöä jotka toimivat tapahtumatuotannon asiantuntijoina. Haastattelun avulla selvitettiin Työelämän lähipalveluiden kaupallisten tapahtumien nykytilannetta ja tulevaisuuden mahdollisuuksia. Haastattelun tulokset on huomioitu liiketoimintamallia rakentaessa.
Opinnäytetyön tuloksena on syntynyt kaupallisten tapahtumien liiketoi-mintamalli. Liiketoimintamalli havainnollistaa kaupallisten tapahtumien asiakaskuntaa, myyntiä, tapahtumatuotantoa ja kustannustehokasta ajattelua. Opinnäytetyön loppuun on koottu kehitysehdotukset. Kehitysehdotuksissa käydään läpi kokonaisuuksia, jotka saattaisivat parantaa kaupallisten tapahtumien tuotantoprosessia.
Työn teoriaosuus koostuu liiketoimintamallista, liiketoimintamallin rakentamisesta ja tapahtumatuotannosta. Liiketoimintamallin teoriaa avataan käyttäen Business Model Canvas-työkalun kokonaisuuksia hyväksi käyttäen. Työhön on tehty teemahaastattelu, jossa haastateltiin kolmea henkilöä jotka toimivat tapahtumatuotannon asiantuntijoina. Haastattelun avulla selvitettiin Työelämän lähipalveluiden kaupallisten tapahtumien nykytilannetta ja tulevaisuuden mahdollisuuksia. Haastattelun tulokset on huomioitu liiketoimintamallia rakentaessa.
Opinnäytetyön tuloksena on syntynyt kaupallisten tapahtumien liiketoi-mintamalli. Liiketoimintamalli havainnollistaa kaupallisten tapahtumien asiakaskuntaa, myyntiä, tapahtumatuotantoa ja kustannustehokasta ajattelua. Opinnäytetyön loppuun on koottu kehitysehdotukset. Kehitysehdotuksissa käydään läpi kokonaisuuksia, jotka saattaisivat parantaa kaupallisten tapahtumien tuotantoprosessia.