Lasten toiminnan monipuolistaminen arviointiympyrän avulla varhaiskasvatuksessa
Elo, Marja (2015)
Elo, Marja
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112016984
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112016984
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli toteuttaa tutkimus Kuvataidepäiväkoti Viikariin siitä miten arviointiympyrä käytännössä toimii kyseisessä päiväkodissa. Tutkimuksessa tehtiin jokaisen ryhmän kasvattajien kanssa arvioinnit ryhmien toiminnan monipuolisuudesta, ja siitä miten ne tukevat lapsen kasvua ja kehitystä eri osa-alueilla.
Opinnäytetyö tehtiin siksi, että se toi kasvattajille konkreettisesti esille toiminnan monipuolisuuden tai sen puuttumisen. Arviointiympyröiden avulla myös päiväkodin johtaja sai tietoonsa miten toimintaa ryhmissä mahdollistetaan. Tavoitteena oli työstää arviointiympyrää yhdessä henkilökunnan kanssa käytännön työvälineeksi. Tutkimuksessa korostettiin erityisesti lasten osallisuuden lisäämistä ja oppimisympäristön kehit-tämistä.
Tutkimusmateriaali kerättiin päiväkodissa täytetyillä arviointiympyräkaavakkeilla, äänitetyillä purkutilanteilla, sekä palautelomakkeilla. Teoriaosuudessa käytin erilaisia aiheeseen liittyviä kirja- ja Internet-lähteitä.
Tutkimus osoitti, että Kuvataidepäiväkoti Viikarin kasvatushenkilökunta olivat hyvin vastaanottavaisia arviointimenetelmän käyttöön ja olivat halukkaita käyttämään sitä jatkossakin. Se nostatti hyvin esille miten paljon kussakin ryhmässä toimintaa mahdollistetaan monipuolisesti lapsille ja miten. Ympyrä mahdollisti kehittämisen tarpeet esille ja niiden pohjalta oli hyvä tehdä tavoitteet ensi keväälle. Tarkoituksena oli, että päiväkoti täyttäisi uudet ympyrät keväällä 2016 ja arvioi uuden kerran miten ryhmien tavoitteet ovat täyttyneet, ja kuinka paljon toiminta on kehittynyt syksyn 2015 arviointiympyröiden täytön jälkeen.
Opinnäytetyö tehtiin siksi, että se toi kasvattajille konkreettisesti esille toiminnan monipuolisuuden tai sen puuttumisen. Arviointiympyröiden avulla myös päiväkodin johtaja sai tietoonsa miten toimintaa ryhmissä mahdollistetaan. Tavoitteena oli työstää arviointiympyrää yhdessä henkilökunnan kanssa käytännön työvälineeksi. Tutkimuksessa korostettiin erityisesti lasten osallisuuden lisäämistä ja oppimisympäristön kehit-tämistä.
Tutkimusmateriaali kerättiin päiväkodissa täytetyillä arviointiympyräkaavakkeilla, äänitetyillä purkutilanteilla, sekä palautelomakkeilla. Teoriaosuudessa käytin erilaisia aiheeseen liittyviä kirja- ja Internet-lähteitä.
Tutkimus osoitti, että Kuvataidepäiväkoti Viikarin kasvatushenkilökunta olivat hyvin vastaanottavaisia arviointimenetelmän käyttöön ja olivat halukkaita käyttämään sitä jatkossakin. Se nostatti hyvin esille miten paljon kussakin ryhmässä toimintaa mahdollistetaan monipuolisesti lapsille ja miten. Ympyrä mahdollisti kehittämisen tarpeet esille ja niiden pohjalta oli hyvä tehdä tavoitteet ensi keväälle. Tarkoituksena oli, että päiväkoti täyttäisi uudet ympyrät keväällä 2016 ja arvioi uuden kerran miten ryhmien tavoitteet ovat täyttyneet, ja kuinka paljon toiminta on kehittynyt syksyn 2015 arviointiympyröiden täytön jälkeen.