AKUUTISSA KRIISISSÄ OLEVAN POTILAAN KOHTAAMINEN SAIRAANHOITAJANA
Sah, Sanjita; Umugwaneza, Delphine (2015)
Sah, Sanjita
Umugwaneza, Delphine
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111916931
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111916931
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Sah, Sanjita & Umugwaneza, Delphine. Akuutissa kriisissä olevan potilaan kohtaaminen sairaanhoitajana. Helsinki syksy 2015
Sivut 55, 3 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, hoitotyön koulutusohjelma Sairaanhoitaja (AMK)
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tuoda esille työmenetelmiä, joita sairaanhoitajat käyttävät kohdatessaan akuutissa kriisissä olevan potilaan. Lisäksi tavoitteena oli selvittää lisäkoulutuksen tarvetta tälle osaamisalueelle. Ammatillinen kehitys merkitsee toiminnan parantamista ja palveluiden laadun kehittämistä, potilaan turvallisuuden ja tyytyväisyyden parantumista. Tämä edistää myös työntekijän työmotivaatiota ja hyvinvointia.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivista tutkimusotetta käyttäen. Aineisto kerättiin kesällä 2015 Malmin sairaalan päivystyspoliklinikalla työskenteleviltä sairaan-hoitajilta avoimen kyselylomakkeen avulla. Tutkimukseen osallistuivat Malmin sairaalan päivystyksessä kokoaikaisesti työskentelevät hoitajat. Vastatausprosentiksi muodostui 70. Tutkimukseen osallistuneet olivat sairaanhoitajia, ensi-hoitajia sekä terveydenhoitajia. Tutkimusaineisto analysoitiin sisällönanalyysillä.
Tutkimustulosten mukaan akuutissa kriisissä olevan potilaan kohtaamisessa hoitajat käyttävät vuorovaikutuksellisia hoitotyön menetelmiä. Tutkimustuloksissa ilmeni, että rauhallinen suhtautuminen potilaan tilanteeseen sekä kuunteleminen ovat keskeisessä asemassa akuutissa kriisissä olevan potilaan kohtaamisessa. Kohtaamiseen kaivataan lisäkoulutusta kriisin eri vaiheista, niiden tunnistamisesta ja potilaan ohjauksesta.
Asiasanat: akuuttihoito, työmenetelmät, koulutustarve, ammatillinen kehitys
Sah, Sanjita & Umugwaneza, Delphine. Akuutissa kriisissä olevan potilaan kohtaaminen sairaanhoitajana. Helsinki syksy 2015
Sivut 55, 3 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, hoitotyön koulutusohjelma Sairaanhoitaja (AMK)
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tuoda esille työmenetelmiä, joita sairaanhoitajat käyttävät kohdatessaan akuutissa kriisissä olevan potilaan. Lisäksi tavoitteena oli selvittää lisäkoulutuksen tarvetta tälle osaamisalueelle. Ammatillinen kehitys merkitsee toiminnan parantamista ja palveluiden laadun kehittämistä, potilaan turvallisuuden ja tyytyväisyyden parantumista. Tämä edistää myös työntekijän työmotivaatiota ja hyvinvointia.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivista tutkimusotetta käyttäen. Aineisto kerättiin kesällä 2015 Malmin sairaalan päivystyspoliklinikalla työskenteleviltä sairaan-hoitajilta avoimen kyselylomakkeen avulla. Tutkimukseen osallistuivat Malmin sairaalan päivystyksessä kokoaikaisesti työskentelevät hoitajat. Vastatausprosentiksi muodostui 70. Tutkimukseen osallistuneet olivat sairaanhoitajia, ensi-hoitajia sekä terveydenhoitajia. Tutkimusaineisto analysoitiin sisällönanalyysillä.
Tutkimustulosten mukaan akuutissa kriisissä olevan potilaan kohtaamisessa hoitajat käyttävät vuorovaikutuksellisia hoitotyön menetelmiä. Tutkimustuloksissa ilmeni, että rauhallinen suhtautuminen potilaan tilanteeseen sekä kuunteleminen ovat keskeisessä asemassa akuutissa kriisissä olevan potilaan kohtaamisessa. Kohtaamiseen kaivataan lisäkoulutusta kriisin eri vaiheista, niiden tunnistamisesta ja potilaan ohjauksesta.
Asiasanat: akuuttihoito, työmenetelmät, koulutustarve, ammatillinen kehitys