HYVÄ PEREHDYTYS OHJATUSSA HARJOITTELUSSA : Kirjallisuuskatsaus hoitotyön opiskelijoiden ohjauksesta opiskelijan näkökulmasta
Uoti, Saara (2015)
Uoti, Saara
Hämeen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111916902
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111916902
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää kirjallisuuskatsaukseen perustuen, mitä on sairaanhoitajaopiskelijan hyvä perehdytys ohjatussa harjoittelussa. Opinnäytetyön tavoitteena oli löytää uusinta näyttöön perustuvaa tietoa sairaanhoitajaopiskelijan hyvästä perehdytyksestä ohjatussa harjoittelussa. Tätä tietoa voidaan hyödyntää opiskelijoiden perehdyttämisen kehittämisessä.
Opinnäytetyö toteutettiin kirjallisuuskatsauksena mukaillen systemaattista kirjallisuuskatsausta ja tietoa haettiin Cinahl –ja PubMed -tietokannoista. Kirjallisuuskatsaukseen valikoitui yhteensä kuusi englannin kielistä tutkimusartikkelia.
Aineisto analysoitiin menetelmien osalta induktiivisella sisällönanalyysillä. Induktiivisen sisällönanalyysin tuloksista muodostui yhteensä kuusi yläluokkaa sairaanhoitajaopiskelijan perehdyttämistä edistävistä tekijöistä. Lisäksi sairaanhoitajaopiskelijan perehdyttämistä estävistä tekijöistä muodostui kaksi yläluokkaa.
Tutkimusten mukaan sairaanhoitajaopiskelijan hyvä perehdytys ohjatussa harjoittelussa muodostuu sairaanhoitajaopiskelijan perehdyttämistä edistävistä ja perehdyttämistä estävistä tekijöistä. Sairaanhoitajaopiskelijan perehdyttämistä edistäviä tekijöitä ovat perehdyttäjän yhteistyö opiskelijan kanssa, kokemus perehdytyksen onnistuneisuudesta, perehdyttäjän persoona, asenteet ja kokemus onnistuneesta perehdytyksen toteutuksesta. Perehdyttämistä estäviä tekijöitä ovat kokemus ohjauksen puutteesta sekä kokemus ammattitaidosta ja hyväksynnästä. Nämä edistävät ja estävät tekijät on kuvattu tässä opinnäytetyössä yläluokkina.
Opinnäytetyö toteutettiin kirjallisuuskatsauksena mukaillen systemaattista kirjallisuuskatsausta ja tietoa haettiin Cinahl –ja PubMed -tietokannoista. Kirjallisuuskatsaukseen valikoitui yhteensä kuusi englannin kielistä tutkimusartikkelia.
Aineisto analysoitiin menetelmien osalta induktiivisella sisällönanalyysillä. Induktiivisen sisällönanalyysin tuloksista muodostui yhteensä kuusi yläluokkaa sairaanhoitajaopiskelijan perehdyttämistä edistävistä tekijöistä. Lisäksi sairaanhoitajaopiskelijan perehdyttämistä estävistä tekijöistä muodostui kaksi yläluokkaa.
Tutkimusten mukaan sairaanhoitajaopiskelijan hyvä perehdytys ohjatussa harjoittelussa muodostuu sairaanhoitajaopiskelijan perehdyttämistä edistävistä ja perehdyttämistä estävistä tekijöistä. Sairaanhoitajaopiskelijan perehdyttämistä edistäviä tekijöitä ovat perehdyttäjän yhteistyö opiskelijan kanssa, kokemus perehdytyksen onnistuneisuudesta, perehdyttäjän persoona, asenteet ja kokemus onnistuneesta perehdytyksen toteutuksesta. Perehdyttämistä estäviä tekijöitä ovat kokemus ohjauksen puutteesta sekä kokemus ammattitaidosta ja hyväksynnästä. Nämä edistävät ja estävät tekijät on kuvattu tässä opinnäytetyössä yläluokkina.