Jälleenmyyjien kartoittaminen ja yhteydenotto Saksan markkinoille : Apuvälinemessut, Case Tukimet Oy
Lilius, Laura (2015)
Lilius, Laura
Centria-ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111916848
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111916848
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana oli Tukimet Oy, apuvälinealan yritys Raumalta. Työ käsitteli jälleenmyyjien kartoittamista ja yhteydenottoa Saksan markkinoille. Työ toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Työn päätavoitteena oli löytää toimeksiantajalle viidestä seitsemään jälleenmyyjää. Työn toisena tavoitteena oli onnistunut messuille osallistuminen.
Jälleenmyyjien löytämiseen kuului kartoittaminen ja yhteydenotto sekä etukäteen että messuosallistumisen kautta. Työhön kuului myös messujen käytännönjärjestelyjen tekeminen sekä markkinointimateriaalin suunnittelu ja toteuttaminen.
Teoriaosuudessa käytiin läpi viennin eri tapoja ja toimeksiantajayrityksen perusteita suoran viennin valitsemiseen. Työssä perehdyttiin myös tarkemmin jälleenmyyjien kautta vientiin. Teoriaosuuteen kuului myös se, miten messuja voidaan käyttää viennin apuvälineenä. Työssä käsiteltiin käytännönjärjestelyjä, joita messuille osallistumiseen kuuluu sekä markkinointimateriaalin luomisen teoriaa.
Työn toiminnallinen osuus eteni teoriaosuutta mukaillen töiden toteuttamisjärjestyksessä. Opinnäytetyössä käsiteltiin sekä suunnittelu että toteutus markkinointimateriaalista, kartoittamisesta, yhteydenotoista sekä käytännönjärjestelyistä.
Työn päätavoitteen onnistumista on vaikea arvioida, koska varmoja tuloksia jälleenmyyjien löytymisestä ei vielä tiedetä. Messut olivat kuitenkin onnistuneet, joten ainakin toisen tämän opinnäytetyön tavoitteista voidaan sanoa toteutuneen.
Jälleenmyyjien löytämiseen kuului kartoittaminen ja yhteydenotto sekä etukäteen että messuosallistumisen kautta. Työhön kuului myös messujen käytännönjärjestelyjen tekeminen sekä markkinointimateriaalin suunnittelu ja toteuttaminen.
Teoriaosuudessa käytiin läpi viennin eri tapoja ja toimeksiantajayrityksen perusteita suoran viennin valitsemiseen. Työssä perehdyttiin myös tarkemmin jälleenmyyjien kautta vientiin. Teoriaosuuteen kuului myös se, miten messuja voidaan käyttää viennin apuvälineenä. Työssä käsiteltiin käytännönjärjestelyjä, joita messuille osallistumiseen kuuluu sekä markkinointimateriaalin luomisen teoriaa.
Työn toiminnallinen osuus eteni teoriaosuutta mukaillen töiden toteuttamisjärjestyksessä. Opinnäytetyössä käsiteltiin sekä suunnittelu että toteutus markkinointimateriaalista, kartoittamisesta, yhteydenotoista sekä käytännönjärjestelyistä.
Työn päätavoitteen onnistumista on vaikea arvioida, koska varmoja tuloksia jälleenmyyjien löytymisestä ei vielä tiedetä. Messut olivat kuitenkin onnistuneet, joten ainakin toisen tämän opinnäytetyön tavoitteista voidaan sanoa toteutuneen.