Laatua koulun sosiaalityöhön : Projektina perehdytysopas perusopetuksessa työskenteleville koulukuraattoreille
Pekkanen, Jenna (2015)
Pekkanen, Jenna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111916829
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111916829
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin työelämälähtöisenä projektina yhteistyössä Riihimäen kaupungin perusopetuksessa työskentelevien koulukuraattoreiden kanssa. Opinnäytetyön tavoitteena oli perehdytystoiminnan kehittäminen, työkäytänteiden yhdentäminen, olemassa olevien työhyvinvoinnin tekijöiden kartoittaminen sekä uusien työhyvinvointia tukevien keinojen pohtiminen. Työn käytänteiden yhdentäminen on tärkeää kehittämistyötä, jonka avulla voidaan parantaa koulukuraattorityön laatua sekä varmistaa tasa-arvoiset palvelut asiakkaille. Koulukuraattoreiden työ on, kollegiaalisuudesta sekä moniammatillisuudesta huolimatta, hyvin itsenäistä työtä, jossa omasta työhyvinvoinnista huolehtiminen korostuu.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys linkittyy vahvasti koulun sosiaalityöhön, työhyvinvointiin ja työhön perehdyttämisen merkitykseen työhyvinvoinnin tekijänä. Projektin toteuttamisen pääasialliseksi menetelmäksi valikoitui ryhmäkeskustelu. Ryhmäkeskustelujen tarkoituksena oli yhteinen tiedon tuottaminen sekä perehdytysoppaaseen tulevan aineiston kokoaminen. Löyhästi strukturoidut ryhmätapaamiset palvelivat hyvin tätä projektia, koska projektitiimi oli motivoitunut ja keskusteleva.
Tästä projektista syntyi tuotoksena perehdytysopas koulukuraattorin työhön ja perehdytysoppaan esittelytilaisuus Riihimäen sivistyspalvelukeskuksen opetuspäällikölle sekä koulukuraattoreille. Opetuspäällikkö sekä koulukuraattorit osallistuivat projektin toteuttamisen ja tuotoksen arviointiin. Perehdytysopas vastasi työelämän tarpeeseen, koska aiempaa koulun sosiaalityöhön perehdyttävää opasta ei Riihimäen kaupungilla ollut. Perehdytysopas tulee toimimaan koulukuraattoreiden työvälineenä sekä perehdytyksen apukeinona uusia työntekijöitä ja opiskelijoita perehdytettäessä.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys linkittyy vahvasti koulun sosiaalityöhön, työhyvinvointiin ja työhön perehdyttämisen merkitykseen työhyvinvoinnin tekijänä. Projektin toteuttamisen pääasialliseksi menetelmäksi valikoitui ryhmäkeskustelu. Ryhmäkeskustelujen tarkoituksena oli yhteinen tiedon tuottaminen sekä perehdytysoppaaseen tulevan aineiston kokoaminen. Löyhästi strukturoidut ryhmätapaamiset palvelivat hyvin tätä projektia, koska projektitiimi oli motivoitunut ja keskusteleva.
Tästä projektista syntyi tuotoksena perehdytysopas koulukuraattorin työhön ja perehdytysoppaan esittelytilaisuus Riihimäen sivistyspalvelukeskuksen opetuspäällikölle sekä koulukuraattoreille. Opetuspäällikkö sekä koulukuraattorit osallistuivat projektin toteuttamisen ja tuotoksen arviointiin. Perehdytysopas vastasi työelämän tarpeeseen, koska aiempaa koulun sosiaalityöhön perehdyttävää opasta ei Riihimäen kaupungilla ollut. Perehdytysopas tulee toimimaan koulukuraattoreiden työvälineenä sekä perehdytyksen apukeinona uusia työntekijöitä ja opiskelijoita perehdytettäessä.