Theseus käyttökatko ma 22.4. klo 12 alkaen. Katko jatkuu 22.4. klo 15 asti ja on koko Theseuksen laajuinen. Lisäksi töiden käsittely ja syöttö on estetty ti 23.4. ainakin klo 12 asti. Theseus service break from Mon 22.4. at 12:00. The break will last until 15:00 on Mon 22.4. and is Theseus-wide. In addition, processing and uploading of work will be blocked until at least 12:00 on Tue 23.4.
Opetusmateriaalia suuhygienistin tutkinto-ohjelman opiskelijoille simulaatiotyöskentelyyn : väliaikaisen täytteen valmistaminen
Tuovinen, Saara; Jarkko, Roosa (2015)
Tuovinen, Saara
Jarkko, Roosa
Savonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111916823
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111916823
Tiivistelmä
Savonia-ammattikorkeakoulun suuhygienistiopiskelijat harjoittelevat kariologiseen suun terveydenhoitotyöhön liittyviä hoitotoimenpiteitä ennen potilastyöskentelyn aloittamista Itä-Suomen yliopiston Simulassa. Taitopajaharjoittelu antaa hyvät valmiudet Pohjois-Savon sairaanhoitopiirin suun terveydenhuollon opetusklinikassa työskentelyyn, sillä hoitoyksiköt ovat samankaltaiset molemmissa tiloissa, ja taitopajaharjoittelu mahdollistaa opiskelijoiden oppimisen todellisuutta vastaavassa ympäristössä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa opetusmateriaalia väliaikaisten täytemateriaalien valmistuksesta Savonia-ammattikorkeakoulun suuhygienistiopiskelijoille simulaatioharjoitteluun. Opinnäytetyön tavoitteena oli opiskelijoiden kariologisen suun terveydenhoitotyön oppimisen edistäminen sekä kehittää heidän osaamistaan väliaikaisten täytteiden valmistamisessa.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Alkukartoituksena tehtiin suuhygienistin tutkinto-ohjelman opiskelijoille kysely, jossa selvitettiin, millaiselle opetusmateriaalille olisi tarvetta taitopajaharjoitteluun. Opiskelijat toivoivat oppimisen edistämistä tukevaa materiaalia väliaikaisten täytteiden valmistamiseen. Opetusmateriaalissa käytettävät väliaikaiset täytemateriaalit valittiin yhdessä kariologian vastuuopettajan kanssa. Opetusmateriaali tehtiin videon muodossa ja arviointi kerättiin kirjallisella palautteella Savonia-ammattikorkeakoulun suuhygienistiopiskelijoilta ja Kuopion kaupungin suun terveydenhuollossa työskenteleviltä suuhygienisteiltä. Palautteen perusteella materiaalin katsottiin helpottavan opiskelijoiden työskentelyä.
Jatkokehittämisideoina ovat samankaltaisten opetusmateriaalien tuottaminen muista suuhygienistin tutkinto-ohjelman opintojaksoista, esimerkiksi ortodontiaan eli hampaiden oikomishoitoon liittyen. Hammaslääketieteen kandidaatit ja suuhygienistin tutkinto-ohjelman opiskelijat opiskelevat identtisissä taitopajatiloissa ja harjoittelevat osittain samojen toimenpiteiden tekemistä. Väliaikaisten täytteiden tekoa harjoittelevat molemmat opiskelijaryhmät, joten he voisivat tehdä yhteistyötä jo harjoitteluvaiheessa esimerkiksi jakamalla saman opetusmateriaalin.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa opetusmateriaalia väliaikaisten täytemateriaalien valmistuksesta Savonia-ammattikorkeakoulun suuhygienistiopiskelijoille simulaatioharjoitteluun. Opinnäytetyön tavoitteena oli opiskelijoiden kariologisen suun terveydenhoitotyön oppimisen edistäminen sekä kehittää heidän osaamistaan väliaikaisten täytteiden valmistamisessa.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Alkukartoituksena tehtiin suuhygienistin tutkinto-ohjelman opiskelijoille kysely, jossa selvitettiin, millaiselle opetusmateriaalille olisi tarvetta taitopajaharjoitteluun. Opiskelijat toivoivat oppimisen edistämistä tukevaa materiaalia väliaikaisten täytteiden valmistamiseen. Opetusmateriaalissa käytettävät väliaikaiset täytemateriaalit valittiin yhdessä kariologian vastuuopettajan kanssa. Opetusmateriaali tehtiin videon muodossa ja arviointi kerättiin kirjallisella palautteella Savonia-ammattikorkeakoulun suuhygienistiopiskelijoilta ja Kuopion kaupungin suun terveydenhuollossa työskenteleviltä suuhygienisteiltä. Palautteen perusteella materiaalin katsottiin helpottavan opiskelijoiden työskentelyä.
Jatkokehittämisideoina ovat samankaltaisten opetusmateriaalien tuottaminen muista suuhygienistin tutkinto-ohjelman opintojaksoista, esimerkiksi ortodontiaan eli hampaiden oikomishoitoon liittyen. Hammaslääketieteen kandidaatit ja suuhygienistin tutkinto-ohjelman opiskelijat opiskelevat identtisissä taitopajatiloissa ja harjoittelevat osittain samojen toimenpiteiden tekemistä. Väliaikaisten täytteiden tekoa harjoittelevat molemmat opiskelijaryhmät, joten he voisivat tehdä yhteistyötä jo harjoitteluvaiheessa esimerkiksi jakamalla saman opetusmateriaalin.